Binnen Rabobank Nederland start in het kader van een interne milieucampagne de actie 'Blad voor blad'.Terugdringen van het papierverbruik met 10% is het eerste doel. De opbrengst van de actie is bestemd voor het Wereld Natuur Fonds. Frankrijk kiest Jacques Chirac als president. Deze krijgt het in de eerste maanden van zijn ambtstermijn zwaar te verduren. Het noodzakelijke binnenlandse bezuinigingsbeleid komt door massale stakingsacties in het najaar op losse schroeven te staan. Toch houden Chirac en zijn premier Juppé voet bij stuk, waarmee een belangrijke keuze vóór Europa en vóór de EMU wordt gemaakt. Na een voortdurende daling vanaf het begin van het jaar doorbreekt de kapitaalmarkt rente de grens van 7%. De Rabobank maakt bekend dat zij vanaf 1 juli alle tarieven voor het betalingsverkeer van particuliere klanten zal afschaffen. De rentevergoeding over saldi op de betaalreke ning blijft bestaan. Deze verbetering van de produktvoorwaarden werd mogelijk door dat de Rabobankklanten meer gebruik zijn gaan maken van efficiëntere betaalvormen. dukten en diensten, afzetkanalen, actieve dan wel passieve klantbe nadering, alsmede de behoefte aan deskundige begeleiding en advies in hun onderlinge samenhang worden overzien. Op basis daarvan kan de vanuit klantenperspectief best mogelijke dienstverlening worden ontwikkeld. De daartoe dienende stukken waren conceptueel en beleidsmatig al in eerdere jaren op het bord gezet. Het afgelopen jaar werd het reeds ontwikkelde beleid met krachtige zetten verder uitgevoerd. Leidend was daarbij de in 1994 ingevoerde indeling van de markt van de lokale Rabobanken in vijf segmenten op basis van het behoeftenpatroon van klanten. Voor elk segment geldt in dit ver band een specifieke benadering. In de bedrijvenmarkt bepalen schaalgrootte en complexiteit in belangrijke mate de behoefte aan zakelijke diensten en produkten. Op grond daarvan is de zakelijke markt grosso rnodo op te splitsen in een segment van kleinere en een segment van grotere bedrijven, die elk om een eigen bedieningsconcept vragen. In de particulieren- markt hebben de twee segmenten die voor de grootste volumes zor gen betrekking op financiële basisbehoeften en alle vraagstukken in relatie tot de eigen woning. Het laatste wordt intern kortweg aan geduid als segment Eigen Huis. Het vijfde segment, met als werknaam Financiële Advisering, is grensoverschrijdend en heeft betrekking op zowel de particulieren- markt als de bedrijvenmarkt. De doelgroep bestaat uit vermogende particulieren en zakelijke relaties, zoals directeur-eigenaren van bedrijven en vrije beroepsbe oefenaren. Deze klanten hebben behoefte aan hoogwaardig finan- ciëel advies en maatwerk, bijvoorbeeld op het gebied van toekomst voorzieningen en vermogensplanning.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 27