gang. De mogelijkheden die uit deze combinatie zijn voortgekomen hebben een hoge vlucht genomen en het einde is nog lang niet in zicht. De populariteit van geldautomaten en pinpas, de groeiende frequentie waarmee de Rabofoon wordt gebeld en de snelle toe name van het aantal pc-aansluitingen voor Rabobank Telebankie ren zijn nog maar het begin. De ontwikkeling gaat in een richting waarbij de interactie tussen bank en klant, anders gezegd de elek tronische ontmoeting, steeds intensiever wordt. Uitbreiding van onze telefonische dienstverlening staat voor de deur. De koppeling van spraak en data maakt de telefoon steeds intelligenter. Telefoons met beeldscherm laten zien wat er in de spraakdialoog wordt gezegd, zodat horen en zien elkaar gaan ondersteunen. Dit zal de kracht van de telefoon als distributiemedium nog versterken. De introductie van telefoonterminals, waarmee behalve berichten ook opdrachten aan de bank kunnen worden overgeseind, is slechts een kwestie van tijd. Telebankieren via de pc biedt in beginsel dezelfde functies als telefonisch bankieren, maar is voor klanten voor wie de pc een normaal onderdeel is van hun leven nog gebruiksvriendelij ker. Telebankieren via het tv-scherm gaat eveneens tot de mogelijk heden behoren. Door het kabelnet geschikt te maken voor twee- wegverkeer wordt ook via dit medium interactieve communicatie mogelijk. En ten slotte bieden multimediale configuraties van telefoon, tv en pc ongekende mogelijkheden voor klanten om met hun bank contact te hebben. De voortschrijdende groei van de techniek zal in de toekomst alleen maar meer nieuwe combinaties opleveren. Stelselmatig zal de bank een keuze moeten maken uit de mogelijkheden. Dat is niet gemak kelijk. Elke beslissing brengt hoge investeringen en andere conse quenties, zoals reorganisaties, met zich mee. En een nieuwe combinatie kan van een ogenschijnlijke zijstraat plotseling de hoofdstraat maken. Het is daarom noodzakelijk veel vrijheidsgraden en flexibiliteit in de nieuwe systemen in te bouwen; niet alleen om de verschillende mogelijkheden tot hun recht te laten komen, maar ook om snel belangrijke wijzigingen op het speelveld te kunnen volgen. Bij al deze ontwikkelingen dienen we vooral niet te vergeten waar het eigenlijk allemaal om gaat: de klant moet centraal staan. Dit betekent een hoge mate van integratie van de verschillende diensten om het gemak te dienen, maar ook een voortdurend spanningsveld tussen wat de techniek mogelijk maakt en de expliciete doelstelling van de Rabobank om een persoonlijke relatie met de klant te behouden. Klanten van hun kant hebben geproefd van de nieuwe mogelijkheden. Zij zullen op grond daarvan steeds meer service, gemak en flexibiliteit willen en ze zullen daarbij ook steeds minder geduld aan de dag leggen. De vraag die wij ons voor het welslagen van de ontmoeting met de klant dan ook voortdurend moeten stel len is niet Hoe bereikt de bank de klantmaar Hoe wil de klant de bank bereikenWat is voor hem of haar een geslaagde ontmoeting met de bank? Daarin ligt onze uitdaging naar de toekomst, want de klant is daarbij onze beste gids. De medewerkers in 1995 Ondanks alle technologische mogelijkheden van vandaag en morgen zijn en blijven onze medewerkers - direct in het dagelijks contact, dan wel indirect via door hen ontwikkelde diensten en pro- dukten - de doorslaggevende factor voor een geslaagde ontmoeting tussen klant en bank. Zij zijn tegelijkertijd ook de personificatie en de dragers van alle veranderingen en vernieuwingen in de afgelopen

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 17