De Rabobank zegt f 5 miljoen gulden toe als steun aan leden/ondernemers die in hun onderneming schade hebben ondervonden van de jongste watersnood. Het geld wordt opgebracht door de plaatselijke Rabobanken en Rabobank Nederland. Daarnaast stort Rabobank Nederland een substantiële bijdrage op rekening van het Nationale Rampenfonds, dat zich richt op particulieren. Hoofddirectievoorzitter Wijffels maakt op een persconferentie bekend dat de Rabobank in 1994 uitstekende resultaten heeft geboekt. De kredietverlening steeg met 10 (9)%, de bedrijfslasten groeiden met 3 (9)%, het resultaat vóór belastingen met 11 (10)% en de nettowinst met 14 (10)%. De Spaanse peseta devalueert in het EMS met 7%, terwijl de spilkoers van de Portugese escudo met 3,5% wordt verlaagd. Gedurende het jaar ondervinden diverse Europese mun ten de nodige neerwaartse druk, waaronder de Italiaanse lire, de Franse frank en het Britse pond. Behalve de aanhoudend zwakke dollar spelen met name binnenlandse politieke problemen hierbij een rol. Werkgevers en bonden sluiten een principe-akkoord over een nieuwe bank-CAO. Uiterlijk 1 oktober 1996 moet de gemiddelde werkweek zijn verkort met 2,5 uur tot 36 uur en worden de bedrijfstijden verruimd. Op deze wijze wordt de inkrimping van het aantal arbeidsplaatsen beperkt, terwijl de bereikbaarheid voor de klant juist wordt vergroot. Als eerste Nederlandse bank introduceert de Rabobankorganisatie (in Valkenswaard) een geldautomaat waarbij buitenlandse valuta's kunnen worden opgenomen. Na een korte proef bij vijf plaatselijke Rabobanken is het aantal geldautomaten waar klanten voor buitenlands geld terechtkunnen inmiddels uitgebreid tot vijftig. in een kopersmarkt veranderd. Dit impliceert steeds scherpere concurrentieverhoudingen en een verdere verkrapping van de marges. Dit betekent ook dat elke verdere oriëntatie op de specifieke behoeften van onze leden en klanten gepaard zal moeten gaan met aanhoudende beheersing van de kosten. In dat spanningsveld tussen kostenbeheersing en het streven naar een optimale ontmoeting tussen klant en bank is het de technologie die uitkomst biedt. Oorspronkelijk was zij vooral een antwoord op sterk opgelopen verwerkingskosten en een middel tot arbeids besparing bij het snel toenemende aantal bankhandelingen. Tegenwoordig treedt technologie veel meer op als motor in de ont wikkeling van de bancaire dienstverlening. Voor een deel leidt dit tot nieuwe produkten, variërend van de inmiddels alom gebruikte pinpas tot allerlei vormen van telebankieren. In toenemende mate speelt de moderne informatietechnologie ook een rol bij de ontwik keling van meer op de persoon toegesneden produktcombinaties en via expertsystemen bij de kennisondersteuning van de bancaire adviseurs. Zeker bij de technologische ontwikkeling moet de blik vooruit gericht blijven en dicteert de toekomst meer dan ooit het heden. Dat hangt vooral nauw samen met de aard van de ontwikkelingen. Het zijn niet langer de grote vindingen van weleer die hun stempel op de vooruitgang drukken. Sinds de jaren zeventig wordt de tech nologische vooruitgang vooral gedreven door een clustering van bestaande technologieën, waardoor volstrekt nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan. In de bancaire sector is de samensmelting van informaticatechnolo- gie en telecommunicatie de belangrijkste drager van de vooruit-

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 16