zij via specifiek op het betalingsverkeer toegespitste dienstverlening
steeds meer deuren bij grote retailketens.
Ook de geïntegreerde produktontwikkeling met de dochters Inter
polis (verzekeringen), De Lage Landen (factoring en leasing) en met
de strategische alliantiepartners van de Robeco Groep (beleggings-
produkten) draagt onmiskenbaar bij aan een voor de klant
geslaagde ontmoeting met de bank. En dat geldt ten slotte evenzeer
voor verbetering van produktvoorwaarden. De vorig jaar doorge
voerde afschaffing van de tarieven in het particuliere betalingsver
keer en de mogelijkheid elke week kosteloos een rekeningafschrift
te ontvangen, alsmede de tariefverlagingen in het zakelijke be
talingsverkeer, zijn daar sprekende voorbeelden van.
Het samen met de Robeco Groep in de markt gezette Groen Rentefund
speelt in op het besluit van het ministerie van Financiën om milieuvriende
lijke investeringen fiscaal te stimuleren.
De technologie
In de hiervoor beschreven elementen die de kwaliteit en daarmee de
effectiviteit van de ontmoeting tussen klant en bank bepalen speelt
technologie, naast de menselijke factor die hierna aan bod komt,
een hoofdrol. Technologie verdient op deze plaats dan ook een
aparte beschrijving. Om te beginnen is zij een vaak even onzicht
bare als onmisbare schakel in de kwaliteit van onze verwerkings
processen. Zonder gebruikmaking van technologie zou de massale,
praktisch foutloze verwerking van betaalopdrachten ondenkbaar
zijn. Maar technologie is ook in ander opzicht onmisbaar. Het
bancaire speelveld is in de afgelopen jaren van een aanbiedersmarkt