De tijd De beschikbare tijd waarin klant en bank elkaar kunnen ontmoeten wordt steeds verder opgerekt. Ook in dit opzicht is sprake van een uitbreiding van de contactmogelijkheden. Deels is dit te danken aan de snelle ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie en informatisering. Daardoor wordt de bank in beginsel 24 uur per dag bereikbaar. De verwachting is dat Internet in dit verband op termijn ook steeds meer mogelijkheden zal bieden. Deels is dit ook te danken aan de in het verslagjaar afgesloten nieuwe bank-CAO, die met een verkorting van de gemiddelde werkweek inspeelt op de wens tot verruiming van de bedrijfstijd. De nieuwe overeenkomst biedt de mogelijkheid om medewerkers flexibeler in te zetten, zodat nog beter op de specifieke behoeften van de klant kan worden inge speeld. De flexibiliteit komt onder meer tot uitdrukking in een ver ruiming van de openstellingstijden en meer mogelijkheden voor klantenbezoek thuis of op de zaak. De nieuwe CAO vormt aldus een belangrijke bijdrage aan het streven naar een zo geslaagd moge lijke ontmoeting tussen klant en bank. Tijd wordt ook in ander opzicht steeds belangrijker in de relatie tussen klant en bank. Dankzij de informatisering zijn we in staat om klanten op het juiste moment de juiste diensten of produkten aan te bieden. Zo kunnen gezinnen met jonge kinderen tijdig op het belang van een goede studieverzekering worden geattendeerd, of hogere inkomens op het belang van een tijdige financiële planning. Ook het succes van onze hypotheekadviseurs stoelt voor een groot deel op het vermogen om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. Tijd wordt kortom een steeds belangrijker hulpmiddel ten einde de verschillende doelgroepen van de bank zo goed mogelijk te kunnen bedienen. De vorm In het streven naar de best mogelijke relatie tussen klant en bank is de vorm van het contact van groot belang. Nog maar kort geleden was de persoonlijke ontmoeting met bankmedewerkers de enige vorm. In het jaar 2000 zal naar verwachting liefst tachtig procent van de klantencontacten via telecommunicatie verlopen. Binnen enkele jaren zullen alle bancaire diensten voor zakelijke klanten toegankelijk zijn via de personal computer en zullen alle diensten voor particulieren met behulp van telefoon of pc kunnen worden afgenomen. Ook inhoudelijk wijzigt de vorm van het contact met klanten. Zeer doeltreffend bij de financiële advisering van vermogende klanten werkt het maken van profielschetsen aan de hand waarvan klanten op hun potentiële behoeften kunnen worden beoordeeld. Vervolgens worden ze actief met oplossingen benaderd. Deze wijze van benadering wordt door onze klanten zeer op prijs gesteld. Dat kan ook worden gezegd van de klantenpanels met wisselende vertegenwoordigers uit de groep bedrijfsrelaties van het Centrale Bankbedrijf, de wholesalebank van Rabobank Nederland. De panel leden denken actief mee over de diensten en produkten die zinvol en nuttig voor hen zouden kunnen zijn. Het werken met panels vloeit voort uit het tevredenheidsonderzoek dat het Centrale Bankbedrijf elke twee jaar onder klanten organiseert. Verder zijn ook de speciale adviescolleges van diverse buitenlandse Rabobankvestigingen een voorbeeld van het zoeken naar de voor de klant meest effectieve ontmoeting met de bank. Zo kennen wij in de Verenigde Staten, België en Australië specifiek op de food- en agrisector georiënteerde advisory boards, waarin ook klanten vertegenwoordigd zijn.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 13