- 1 januari Finland, Oostenrijk en Zweden treden toe tot de Europese Unie (EU). 2 januari Officiële introductie van de nieuwe Rabobank-huisstijl. De invoering gaat gepaard met een omvangrijke billboard- en advertentiecampagne. Na vier weken kent meer dan de 3 helft van de Nederlanders het nieuwe beeldmerk. 5 januari Het rendement op 10-jaars Staatsobligaties bereikt het hoogste niveau van het jaar (7,85%) en zal in de daaropvolgende twaalf maanden bijna 2%-punt dalen. tijd, vorm, produkt, technologie en natuurlijk niet in de laatste plaats de medewerkers, die verderop in dit hoofdstuk apart worden belicht. In al deze variabelen heeft de Rabobank in 1995 flink geïn vesteerd. De plaats De ontmoeting tussen klant en bank wordt steeds minder van een vaste plaats afhankelijk. Voor een bank die met haar vestigingen vaak letterlijk een centrale plaats in de lokale gemeenschap inneemt, is dat een belangrijke verandering. Het traditionele bezoek aan het klassieke bankkantoor krijgt steeds meer concurrentie van andere contactmogelijkheden. De relatie tussen klant en bank beweegt zich over een weg met steeds veelsoortiger ontmoetings punten. Een weg die loopt van een concrete ontmoeting aan de balie, langs transacties met behulp van apparaten, tot aan een technologisch hoogwaardig treffen via telebankieren en Internet. En langs die weg worden weer allerlei verfijningen ontwikkeld. Zo wordt het persoonlijke contact met klanten op de bank steeds meer aangevuld met activiteiten om hen ook elders te ontmoeten. Dit wordt geïllustreerd door de in het verslagjaar in omvang sterk toegenomen bezoeken van onze medewerkers aan klanten thuis en op de zaak, maar ook door de vele door de bank in binnen- en buitenland georganiseerde congressen en andere evenementen. Deze hebben behalve een verdieping van de goede relatie met klanten vaak ook het onder de aandacht brengen van een bepaald produkt of dienst tot doel. De vorig jaar maart in Madrid gehouden World Grain Conference, die honderden internationale klanten van over de hele wereld trok, en de nagenoeg gelijktijdig hier te lande geor ganiseerde Infodag Wonen, met 77.000 bezoekers, zijn daar slechts twee uiteenlopende voorbeelden van.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 11