slagen. Door al in een vroeg stadium te anticiperen op de specifieke
behoeften van onze leden en klanten wordt de aansluiting niet
gemist. Hun wensen en verlangens vormen de verbinding met het
heden èn de toekomst. Het bereiken van de klant staat dan ook
voorop in onze dienstverlening. En daarbij gaat het niet alleen om
het contact via kantoren, produkten en technologische hulpmidde
len, maar ook en vooral om het scheppen van een gevoelsmatige
band. De klant moet zich aangetrokken voelen tot de bank.
Dit alles heeft bij onze bank de afgelopen jaren geleid tot een fun
damentele heroriëntatie op de markt. Doel is te komen tot een
marktbenadering waarin de specifieke financiële behoeften van
onze leden en klanten nog meer dan vroeger centraal staan. Het is
een benadering waarbij de Rabobank zich vanuit haar bijna hon
derdjarige coöperatieve traditie volledig thuis voelt. In het verslag
jaar werd met grote voortvarendheid gewerkt om alle eerder daar
toe in gang gezette initiatieven diep in de Rabobankorganisatie te
verankeren. Her nieuwe beeldmerk dat begin januari 1995 werd
geïntroduceerd is daar een duidelijke uitdrukking van. Het staat
symbool voor onze leden en klanten met wie wij als coöperatieve
bank een hechte samenwerking nastreven. Want samenwerking
- de letterlijke betekenis van het woord coöperatie - is ons devies
als bank van en vóór mensen.
Het in het vorige verslag beschreven jaar werd gekenschetst als
het jaar van de grote veranderingen. Onder het motto 'samen
vernieuwen' werd in 1994 een begin gemaakt met de kanteling van
een meer produktgerichte naar een meer marktgerichte organisatie.
Anders gezegd: naar een nog sterker op de samenwerking met leden
en klanten georiënteerde bank.
In 1995 stond alles in het teken van de belangrijkste voorwaarde
om die transformatie succesvol door te kunnen voeren: het schep
pen van de kaders voor een optimale ontmoeting tussen klant en
bank. In alle geledingen van de Rabobankorganisatie werd zeer veel
aandacht en energie gericht op het ondernemen van activiteiten om
het moment van die ontmoeting tot een zo groot mogelijk succes te
maken en om te smeden tot een duurzame band.
Brede discussie over coöperatieve missie
De Rabobank is zich er goed van bewust dat zij met haar nieuwe
beeldmerk dat de mens centraal stelt en dat model staat voor leden
en klanten hoge verwachtingen wekt. Om daaraan daadwerkelijk
inhoud te geven is binnen de Rabobankorganisatie een brede dis
cussie op gang gebracht over een eigentijdse invulling van de coöpe
ratieve missie. Op de keper beschouwd gaat het daarbij om datgene
waardoor een coöperatieve bank zich in de ontmoeting tussen klant
en bank per definitie behoort te onderscheiden: excelleren in de
dienstverlening. En hoewel die discussie nog niet is afgerond kan
al wel worden gezegd dat de hoofdstroom van de gedachten in het
verslagjaar is uitgemond in een tweetal conclusies:
verbreding van onze doelstelling tot brede coöperatieve finan
ciële dienstverlener en daarmee samenhangend een sterke uitbrei
ding van het aantal leden;
versterking van de lokale betrokkenheid van de plaatselijke
Rabobanken bij de sociaal-economische ontwikkeling van de
gemeenschappen waarin zij opereren.
Een ontmoeting tussen klant en bank heeft verschillende kanten.
De effectiviteit is afhankelijk van de invulling van de afzonderlijke
variabelen die de kwaliteit van de ontmoeting bepalen, zoals plaats,