De Rabobank in een veranderende omgeving Lang was geld voornamelijk een zaak van de banken. De term bankbiljet herinnert nog aan die periode. Geld en bank waren voor de doorsnee burger welhaast synoniem. Geld was iets tastbaars, en voor zover het niet op de bank stond zat het vooral in de portemonnee. De veranderende gedaante van het geld De laatste jaren is het klassieke beeld dat men van geld had lang zaam maar zeker aan het veranderen. Door technologische en maatschappelijke ontwikkelingen verplaatst geld zich steeds meer naar het hoofd en de computer. De pas met pincode neemt de plaats in van het bankbiljet. Het ban kieren vanaf huis of werkplek vervangt de wandeling naar het bankkantoor. En door de introductie van de chipcard zal de cais sière bij de supermarkt straks nog meer de rol overnemen van de vriendelijke baliemedewerker bij de bank. Hoewel de banken - ingegeven door wensen van de klant, concur rentiedruk en het streven naar efficiency - vooroplopen bij deze ver andering, wordt hun traditionele rol door het digitale geld minder vanzelfsprekend. Van een hoofdprodukt van de banken is geld steeds meer een algemene dienst geworden, waarop geen exclusieve aanspraken meer rusten. De aandacht moet worden gedeeld met

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1994 | | pagina 8