Voorwoord
Het jaar 1994 was voor de Rabobank een jaar van grote verande
ringen. Onder het motto 'samen vernieuwen' werd een ingrijpende
transformatie van de organisatie in gang gezet. Doel is van een
produktgerichte aanpak te komen tot een benadering waarin de
specifieke financiële behoeften van onze leden en klanten nog meer
centraal staan. Hierbij worden oude structuren en werkwijzen soms
behoorlijk door elkaar geschud, zowel bij Rabobank
Nederland als bij de lokale Rabobanken.
Maar tijdens de 'verbouwing' ging de verkoop gewoon door. En
naar uit de cijfers in dit jaarverslag blijkt met veel succes. In het
oog springende resultaten zijn de groei van kredietverlening aan de
private sector met 10 (9)%, de gematigde stijging van de bedrijfs
lasten met 3 (9)% en de toename van het resultaat vóór belastingen
en van de nettowinst met respectievelijk 11 (10)% en 14 (10)%.
Dit mooie resultaat kon worden geboekt in combinatie met bijzon
der scherpe financieringstarieven voor onze leden. Een prestatie van
formaat, dank zij de enorme inzet van onze medewerkers en
managers en niet te vergeten van de leden van de beheerscolleges.
Zij allen verdienen hiervoor grote erkentelijkheid.
Het vernieuwde, meer klantgerichte elan waarmee de Rabobank de
markt tegemoettreedt, wordt expliciet tot uitdrukking gebracht in
ons nieuwe beeldmerk, dat niet de bank, maar de mens centraal
stelt. Het toont een dynamische, zelfbewuste mens in een context