immers naar Europese markten. Bijgevolg wil de Rabobank in Europa vooral daar aanwezig zijn waar Nederlandse ondernemers actief zijn. Daartoe beschikt zij behalve over een eigen netwerk van 28 kantoren in 13 Europese landen ook over een zeer fijnmazig aanvullend netwerk van 35.000 bedieningspunten via de bancaire partners met wie zij een strategische alliantie heeft gesloten. Het tweede onderdeel van de internationale strategie bestaat uit specialisatie en is vooral gericht op de internationale food- en agri- business, een bedrijfstak met een wereldwijde omzet van enkele dui zenden miljarden dollars. Voor deze specialisatie is doelbewust gekozen. De jaren zeventig en tachtig hebben bewezen dat veel banken zich bij hun internationalisatie te breed oriënteerden en vervolgens bij gebrek aan kennis van hun nieuwe markten daar geen voet aan de grond kregen. Het food- en agribusiness-specialisme van de Rabo bank komt logisch voort uit haar agrarische oorsprong. Door een voorzichtige en evenwichtige opbouw van haar obligo over landen en sectoren is de Rabobank inmiddels mondiaal een van de belangrijkste bankiers van de internationale food- en agribusiness. Ongeveer de helft van het financieringsvolume van de buitenlandse kantoren staat in deze sector uit. Het derde onderdeel van de internationale strategie van de Rabo bank is erop gericht om voor haar klanten en voor de eigen organisatie op de belangrijkste internationale financiële markten permanente toegang te hebben tot een grote variëteit aan funding- bronnen. Dank zij haar internationale reputatie als een van de meest kredietwaardige banken ter wereld kan de Rabobank daarbij prijsvoordelen behalen en is zij op de internationale geld- en kapi taalmarkten een veelgevraagde partij om zaken mee te doen. Die

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1994 | | pagina 33