immers naar Europese markten. Bijgevolg wil de Rabobank in
Europa vooral daar aanwezig zijn waar Nederlandse ondernemers
actief zijn. Daartoe beschikt zij behalve over een eigen netwerk van
28 kantoren in 13 Europese landen ook over een zeer fijnmazig
aanvullend netwerk van 35.000 bedieningspunten via de bancaire
partners met wie zij een strategische alliantie heeft gesloten.
Het tweede onderdeel van de internationale strategie bestaat uit
specialisatie en is vooral gericht op de internationale food- en agri-
business, een bedrijfstak met een wereldwijde omzet van enkele dui
zenden miljarden dollars. Voor deze specialisatie is doelbewust
gekozen.
De jaren zeventig en tachtig hebben bewezen dat veel banken zich
bij hun internationalisatie te breed oriënteerden en vervolgens bij
gebrek aan kennis van hun nieuwe markten daar geen voet aan de
grond kregen. Het food- en agribusiness-specialisme van de Rabo
bank komt logisch voort uit haar agrarische oorsprong.
Door een voorzichtige en evenwichtige opbouw van haar obligo
over landen en sectoren is de Rabobank inmiddels mondiaal een
van de belangrijkste bankiers van de internationale food- en
agribusiness. Ongeveer de helft van het financieringsvolume van de
buitenlandse kantoren staat in deze sector uit.
Het derde onderdeel van de internationale strategie van de Rabo
bank is erop gericht om voor haar klanten en voor de eigen
organisatie op de belangrijkste internationale financiële markten
permanente toegang te hebben tot een grote variëteit aan funding-
bronnen. Dank zij haar internationale reputatie als een van de
meest kredietwaardige banken ter wereld kan de Rabobank daarbij
prijsvoordelen behalen en is zij op de internationale geld- en kapi
taalmarkten een veelgevraagde partij om zaken mee te doen. Die