gen is het accent verschoven naar een aanvullend pakket hoogwaar
dige diensten en adviezen. Wat blijft, is dat de marktmogelijkheden
dank zij een bundeling van krachten beter kunnen worden benut.
Corporate en investment bank
Veranderende marktomstandigheden liggen ten grondslag aan de
snelheid waarmee de Rabobank zich tot een internationaal opere
rende, toonaangevende corporate en investment bank heeft getrans
formeerd. De veelbesproken technolease-transacties zijn daar in het
oog springende voorbeelden van. Door de inzet van haar expertise
en financiële slagkracht kon de Rabobank via deze dienstverlening
op heel specifieke wijze aan de financierings- en vermogensbehoefte
van belangrijke Nederlandse ondernemingen voldoen.
Vaak minder spectaculair, maar niet minder effectief, zijn de vele
andere mogelijkheden die de Rabobank aan ondernemingen biedt
om hun financiële structuur te optimaliseren.
Uitgangspunt bij al dit maatwerk is dat ondernemers zich primair
kunnen blijven richten op hun commerciële markten. Daartoe heb
ben zij behoefte aan een bancaire partner die hen helpt fluctuaties
en onzekerheden op het gebied van rente, vreemde valuta of fiscali
teit te reduceren.
Het bankbedrijf van Rabobank Nederland is het onderdeel van de
Rabobankorganisatie waar de eerder beschreven gedaanteverande
ring van het geld het meest zichtbaar wordt.
Door zijn toenemende abstractie krijgt geld zelf steeds minder bete
kenis en wordt het ontwerpen van financieel maatwerk, het creëren
van oplossingen en het afdekken van risico's belangrijker. Geld in
termen van kredietverlening en betalingsverkeer, de oude hoofd-
produkten van de bank, is in het topsegment van de financiële
wereld steeds meer het overigens nog altijd belangrijke sluitstuk van
een goede relatie tussen bank en klant. Creativiteit en kennis van de
markt maken hier het verschil uit tussen winst en verlies. Een
belangrijk effect hiervan is dat veel van dit denkwerk zich op ter
mijn laat vertalen in hoogwaardige produkten voor de klanten van
de lokale Rabobanken. Een aantal daarvan heeft deze gang van
maatwerk voor individuele ondernemingen naar kwaliteitsconfectie
al gemaakt. Dit proces wordt versneld door de fusies van plaatse
lijke Rabobanken, waardoor grotere en kwalitatief hoogwaardiger
eenheden ontstaan die deze kennis sneller kunnen absorberen.
Het Centrale Bankbedrijf wil een top wholesale bank zijn die
samen met de klanten werkt aan wederzijds rendabele relaties. Het
motto van de ruim 2.000 medewerkers in binnen- en buitenland is
'Succes door Partnership'. Het Centrale Bankbedrijf heeft drie
hoofddoelstellingen: het leveren van hoogwaardige produkten en
diensten op het gebied van corporate en investment banking, het
voor eigen rekening en risico handelen op de financiële markten om
een zo hoog mogelijk rendement voor de Rabobankorganisatie te
behalen en het zo goed en zo goedkoop mogelijk verwerven van
middelen voor de Rabobankorganisatie.
Internationale strategie
Het bankbedrijf van Rabobank Nederland geeft uitvoering aan de
internationale strategie van de Rabobank. Deze is om te beginnen
gericht op het zijn van een internationale bedrijvenbank. De Rabo
bank wil ondernemers op de voor hen belangrijkste buitenlandse
markten even goed kunnen bedienen als in Nederland. Bij dit
onderdeel van haar internationale strategie ligt het accent logischer
wijs op Europa. Ruim 80% van de Nederlandse export gaat