gen is het accent verschoven naar een aanvullend pakket hoogwaar dige diensten en adviezen. Wat blijft, is dat de marktmogelijkheden dank zij een bundeling van krachten beter kunnen worden benut. Corporate en investment bank Veranderende marktomstandigheden liggen ten grondslag aan de snelheid waarmee de Rabobank zich tot een internationaal opere rende, toonaangevende corporate en investment bank heeft getrans formeerd. De veelbesproken technolease-transacties zijn daar in het oog springende voorbeelden van. Door de inzet van haar expertise en financiële slagkracht kon de Rabobank via deze dienstverlening op heel specifieke wijze aan de financierings- en vermogensbehoefte van belangrijke Nederlandse ondernemingen voldoen. Vaak minder spectaculair, maar niet minder effectief, zijn de vele andere mogelijkheden die de Rabobank aan ondernemingen biedt om hun financiële structuur te optimaliseren. Uitgangspunt bij al dit maatwerk is dat ondernemers zich primair kunnen blijven richten op hun commerciële markten. Daartoe heb ben zij behoefte aan een bancaire partner die hen helpt fluctuaties en onzekerheden op het gebied van rente, vreemde valuta of fiscali teit te reduceren. Het bankbedrijf van Rabobank Nederland is het onderdeel van de Rabobankorganisatie waar de eerder beschreven gedaanteverande ring van het geld het meest zichtbaar wordt. Door zijn toenemende abstractie krijgt geld zelf steeds minder bete kenis en wordt het ontwerpen van financieel maatwerk, het creëren van oplossingen en het afdekken van risico's belangrijker. Geld in termen van kredietverlening en betalingsverkeer, de oude hoofd- produkten van de bank, is in het topsegment van de financiële wereld steeds meer het overigens nog altijd belangrijke sluitstuk van een goede relatie tussen bank en klant. Creativiteit en kennis van de markt maken hier het verschil uit tussen winst en verlies. Een belangrijk effect hiervan is dat veel van dit denkwerk zich op ter mijn laat vertalen in hoogwaardige produkten voor de klanten van de lokale Rabobanken. Een aantal daarvan heeft deze gang van maatwerk voor individuele ondernemingen naar kwaliteitsconfectie al gemaakt. Dit proces wordt versneld door de fusies van plaatse lijke Rabobanken, waardoor grotere en kwalitatief hoogwaardiger eenheden ontstaan die deze kennis sneller kunnen absorberen. Het Centrale Bankbedrijf wil een top wholesale bank zijn die samen met de klanten werkt aan wederzijds rendabele relaties. Het motto van de ruim 2.000 medewerkers in binnen- en buitenland is 'Succes door Partnership'. Het Centrale Bankbedrijf heeft drie hoofddoelstellingen: het leveren van hoogwaardige produkten en diensten op het gebied van corporate en investment banking, het voor eigen rekening en risico handelen op de financiële markten om een zo hoog mogelijk rendement voor de Rabobankorganisatie te behalen en het zo goed en zo goedkoop mogelijk verwerven van middelen voor de Rabobankorganisatie. Internationale strategie Het bankbedrijf van Rabobank Nederland geeft uitvoering aan de internationale strategie van de Rabobank. Deze is om te beginnen gericht op het zijn van een internationale bedrijvenbank. De Rabo bank wil ondernemers op de voor hen belangrijkste buitenlandse markten even goed kunnen bedienen als in Nederland. Bij dit onderdeel van haar internationale strategie ligt het accent logischer wijs op Europa. Ruim 80% van de Nederlandse export gaat

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1994 | | pagina 32