aan bedrijven verleende machtigingen tot automatische incasso's. Het aantal incasso's steeg met 7 (12)%. Het gebruik van de betaal automaat is stormachtig gestegen en overtrof in 1994 voor het eerst het aantal Eurochequebetalingen. De kasopnamen aan de balie zijn sinds 1990 meer dan gehalveerd, terwijl het gebruik van de geld automaat in dezelfde periode verdubbelde. In 1990 werd bij de Rabobank 57 miljoen keer geld uit de automaat opgenomen. In 1994 was dat 116 miljoen keer. Het aantal geldautomaten steeg in het verslagjaar tot 1.723 (1.649). Daarmee blijft de Rabobank ver uit marktleider. Net als in de bedrijvenmarkt heeft ook in de markt voor particulieren de verschuiving in het betalingsverkeer van 'duur' handmatig naar 'goedkoper' elektronisch verder doorgezet. BETAALSTROMEN PARTICULIEREN AANTALLEN IN MILJOENEN 1990 Het aantal elektronische transacties en automatische overboekingen liep op tot 62 (59)% van het totale aantal betaaltransacties. De doorbraak van elektronisch bankieren blijkt ook uit de groei van het aantal particulieren dat gebruik maakt van Rabobank Teleban kieren: van 35.000 eind 1993 tot 44.000 eind 1994. Efficiency, lage kosten en uniformiteit blijven de komende jaren een hoofdrol spelen in het betalingsverkeer. De Rabobank zal haar posi tie in deze markt versterken door volop gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden die de technologie biedt. Een uitgebreide 24- uurs dienstverlening komt steeds dichterbij. Jongerenmarkt De Rabobank scoort goed onder jongeren. Eind november werd de 500.000ste RaboJongerenRekening geopend. In het verslagjaar werden 142.000 nieuwe rekeninghouders ingeschreven. Het marktaandeel in de leeftijdsgroep tot en met 18 jaar werd versterkt tot 50%. Dit succes houdt in belangrijke mate verband met een eerder in het verslagjaar doorgevoerde aanpassing van de produktvoorwaar- den. Zo werden de limieten voor het maximaal op te nemen bedrag verruimd en het gebruik van de betaalautomaat verregaand versoepeld. De Rabobank heeft haar prominente plaats onder jongeren bereikt mede dank zij haar zichtbare aan wezigheid in de markt. Zo wordt op radio en TV wekelijks de 'Rabo Top 40'uitge zonden en trekt de bank met een speciaal op jongeren en muziek gerichte Road- show door het land.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1994 | | pagina 25