16
17 maart Het CBS introduceert een nieuwe definitie van de inflatie. Als gevolg daar-
18 van wordt het cijfer met 0,6%-punt naar boven bijgesteld. De financiële
19 markten reageren geschrokken op het jaar-op-jaarcijfer van 3,0%. Tegen
20 het einde van het jaar liep dit cijfer overigens weer duidelijk terug tot 2,6%.
21
22
23
24 maart Minister Andriessen van Economische zaken organiseert het 'Platform
25 Globalisering'. Nieuwe gezichtspunten levert dit nationale economiedebat
26 niet op.
27
28
29
30
31
Economische kalender 1994
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 april In Marrakesh wordt het nieuwe GATT-akkoord ondertekend. Dit akkoord
17 betekent een verdere liberalisering van de wereldhandel, waarbij ditmaal
18 ook de agrarische sector en de handel in diensten zijn betrokken. Uiteinde-
19 lijk zal implementatie van het akkoord resulteren in een krachtige stimu-
20 lans voor de internationale handel en meer economische groei.
21 april De werkloosheid is opgelopen tot 520.000, aldus het CBS. Volgens het
22 Bureau komen er elke maand 18.000 werklozen bij. Deze onrustbarende
23 cijfers beheersen de campagnes voor de Tweede-Kamerverkiezingen. In de
24 volgende maanden blijkt overigens dat het aantal van 520.000 werklozen
25 een eenmalige uitschieter was. Geleidelijk daalt de werkloosheid weer tot
26 onder de 500.000.
27
marketing- en distributiefilosofie. In het verslagjaar is bij de plaat
selijke banken een begin gemaakt met het creëren van de organi
satorische voorwaarden voor een optimale bediening van de klant.
Bedrijven
De bediening van de bedrijvenmarkt is gebaseerd op de ervaring
dat een grote groep veelal kleinere bedrijven veel waarde hecht aan
gemak, lage kosten en fysieke nabijheid van de bank. Snelheid,
korte procedures, standaardisatie en automatisering spelen daarbij
een belangrijke rol. Voor deze categorie is de Bedrijvenadviesgroep
in het leven geroepen.
De adviseurs van dit onderdeel richten zich juist op deze aspecten.
Ruim driekwart van de vierhonderdduizend bedrijven die bij plaat
selijke Rabobanken bankieren valt onder dit segment. Een kleinere
groep, meestal grotere bedrijven, kent vooral betekenis toe aan
bedrijfskennis en maatwerk van de zijde van de bank. Dit is het
domein van Relatiebeheer. De adviseurs in dit segment zijn met
name thuis in complexe financieringen en liquiditeitenbeheer, maar
ook in zaken zoals cash-management, leasing en factoring, landen-
risico's en valuta's.
Particulieren
In de markt voor particulieren vormen de segmenten Basisvoorzie
ningen en Eigen Huis de omvangrijkste categorieën. Bij het eerste
onderdeel gaat het erom zo goed mogelijk te voorzien in de
behoefte aan eenvoudige, min of meer dagelijkse bankdiensten.
De klanten wensen in dit segment een goed produkt, een scherpe
prijs alsmede snelheid en gemak. Dit vereist een zeer efficiënte,
meestal geautomatiseerde werkwijze. Dit betekent dat we niet
alleen fysiek goed bereikbaar moeten zijn met kantoren, geldauto-