16 17 maart Het CBS introduceert een nieuwe definitie van de inflatie. Als gevolg daar- 18 van wordt het cijfer met 0,6%-punt naar boven bijgesteld. De financiële 19 markten reageren geschrokken op het jaar-op-jaarcijfer van 3,0%. Tegen 20 het einde van het jaar liep dit cijfer overigens weer duidelijk terug tot 2,6%. 21 22 23 24 maart Minister Andriessen van Economische zaken organiseert het 'Platform 25 Globalisering'. Nieuwe gezichtspunten levert dit nationale economiedebat 26 niet op. 27 28 29 30 31 Economische kalender 1994 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 april In Marrakesh wordt het nieuwe GATT-akkoord ondertekend. Dit akkoord 17 betekent een verdere liberalisering van de wereldhandel, waarbij ditmaal 18 ook de agrarische sector en de handel in diensten zijn betrokken. Uiteinde- 19 lijk zal implementatie van het akkoord resulteren in een krachtige stimu- 20 lans voor de internationale handel en meer economische groei. 21 april De werkloosheid is opgelopen tot 520.000, aldus het CBS. Volgens het 22 Bureau komen er elke maand 18.000 werklozen bij. Deze onrustbarende 23 cijfers beheersen de campagnes voor de Tweede-Kamerverkiezingen. In de 24 volgende maanden blijkt overigens dat het aantal van 520.000 werklozen 25 een eenmalige uitschieter was. Geleidelijk daalt de werkloosheid weer tot 26 onder de 500.000. 27 marketing- en distributiefilosofie. In het verslagjaar is bij de plaat selijke banken een begin gemaakt met het creëren van de organi satorische voorwaarden voor een optimale bediening van de klant. Bedrijven De bediening van de bedrijvenmarkt is gebaseerd op de ervaring dat een grote groep veelal kleinere bedrijven veel waarde hecht aan gemak, lage kosten en fysieke nabijheid van de bank. Snelheid, korte procedures, standaardisatie en automatisering spelen daarbij een belangrijke rol. Voor deze categorie is de Bedrijvenadviesgroep in het leven geroepen. De adviseurs van dit onderdeel richten zich juist op deze aspecten. Ruim driekwart van de vierhonderdduizend bedrijven die bij plaat selijke Rabobanken bankieren valt onder dit segment. Een kleinere groep, meestal grotere bedrijven, kent vooral betekenis toe aan bedrijfskennis en maatwerk van de zijde van de bank. Dit is het domein van Relatiebeheer. De adviseurs in dit segment zijn met name thuis in complexe financieringen en liquiditeitenbeheer, maar ook in zaken zoals cash-management, leasing en factoring, landen- risico's en valuta's. Particulieren In de markt voor particulieren vormen de segmenten Basisvoorzie ningen en Eigen Huis de omvangrijkste categorieën. Bij het eerste onderdeel gaat het erom zo goed mogelijk te voorzien in de behoefte aan eenvoudige, min of meer dagelijkse bankdiensten. De klanten wensen in dit segment een goed produkt, een scherpe prijs alsmede snelheid en gemak. Dit vereist een zeer efficiënte, meestal geautomatiseerde werkwijze. Dit betekent dat we niet alleen fysiek goed bereikbaar moeten zijn met kantoren, geldauto-

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1994 | | pagina 20