De markt van de lokale Rabobanken
De lokale Rabobanken hebben in 1994 uitstekend gepres
teerd. De kredietverlening aan particulieren groeide fors.
Het midden- en kleinbedrijf oefende opnieuw een sterke
kredietvraag uit. Aan de zakelijke kant viel ook de stijging
van de toevertrouwde middelen op. Om de dienstverle
ning aan de leden en klanten op een nog hoger niveau te
brengen, werd de koers bijgesteld.
Segmentering
De veranderende gedaante van het geld manifesteert zich op vele
terreinen, die evenzovele prikkels tot verandering vormen. Techno
logische vernieuwing, nieuwe speelvelden, onder druk staande
rentemarges, toenemende concurrentie en afnemende klantentrouw
leidden ertoe dat de markt van de lokale Rabobanken in 1994
opnieuw in kaart werd gebracht.
Het zoeken naar een gemeenschappelijke noemer waarop de lokale
banken en hun klanten elkaar blijvend kunnen vinden, stond cen
traal. Niet de afzet van onze produkten en diensten is daarbij het
eerste oriëntatiepunt, maar de behoeften van de klant. Meer dan
ooit zijn de specifieke financiële behoeften van onze leden en
klanten het uitgangspunt bij onze marktbenadering. Daartoe wordt
de markt voor de lokale Rabobanken voortaan onderverdeeld in
vijf behoeftesegmenten. Voor ieder segment geldt een specifieke