zeer duidelijk centraal stelt. Warme tinten nemen de plaats in van het koele blauw. De introductie van een nieuwe huisstijl markeert de invoering van een sterk pro-actieve marktbenadering en de speci fiek daarop toegesneden organisatorische veranderingen. Zij toont een zich vernieuwende Rabobank. De vernieuwing is erop gericht een eigentijdse invulling te geven aan het uitgangspunt dat de Rabobank er is om haar leden en klanten te helpen hun ambities waar te maken. Om aan de nieuwe inzichten recht te kunnen doen wordt de markt van de plaatselijke Rabobanken en daarop aansluitend hun interne organisatie ingedeeld in vijf behoeftesegmenten, die in het volgende hoofdstuk nader worden beschreven. Het spiegelbeeld hiervan zien we op centraal niveau terug in een in 1994 doorgevoerde herstruc turering van het Werkgebied Aangesloten Banken van Rabobank Nederland, van waaruit de lokale Rabobanken worden ondersteund. Het oude concept, waarbij de lokale Rabobank fungeerde als een winkel met vele produkten en waar elke klant in principe dezelfde behandeling kreeg, wordt verlaten. De specifieke behoeften van de klant zijn voortaan leidend. Dit betekent bij basisprodukten meer nadruk op snelheid en gemak en een daarop afgestemde dienstverlening via apparaten en zelfbe diening. Daardoor krijgen de medewerkers meer tijd voor advies en persoonlijke bediening bij complexere financiële vragen van de klant. Meer dan voorheen krijgen zij hierdoor ook de tijd om er actief op uit te trekken en klanten thuis of op de zaak van dienst te zijn, ook buiten de gangbare kantooruren. De gewijzigde marktbenadering houdt in dat standaardprodukten en ondersteunende systemen nog meer dan voorheen centraal zullen worden ontwikkeld. Tegelijkertijd krijgen de lokale banken de in strumenten aangereikt om in de andere marktsegmenten beter op de specifieke behoeften van de klanten te kunnen inspelen. Door het veranderende karakter van het produkt geld komt in de bancaire dienstverlening de volle nadruk te liggen op de relatie met de klant. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig zijn de sleutel woorden waarmee de Rabobank als bank van en vóór mensen aan deze uitdaging vorm wil geven. Daarin liggen tevens de mogelijk heden besloten om tot een eigentijdse invulling te komen van onze oorspronkelijke coöperatieve doelstelling, die ook in de toekomst het leidende beginsel zal zijn. In de herfst van 1994 is in de Rabobankorganisatie een brede dis cussie begonnen, die onder meer antwoord moet geven op de vraag hoe de bank op coöperatieve grondslag het ledenbelang nog beter kan dienen. Deze discussie en de meer klantgerichte bediening van de markt liggen dan ook feilloos in eikaars verlengde. In deze tijd van grote maatschappelijke veranderingen zijn er maar weinig instellingen waarin de nieuwe denkbeelden en de oorspronkelijke doelstellingen en identiteit van een organisatie zo dicht bij elkaar liggen als bij de Rabobank. Economisch herstel Het in de tweede helft van 1993 begonnen economisch herstel zette in het verslagjaar onverwacht krachtig door. Het vertrouwen van consument en bedrijfsleven in de economie nam snel toe. De groeicijfers van het nationale inkomen veerden op tot ruim 2% in 1994 en naar verwachting 3% in 1995. Bij de rente trad een omslag op. De korte rente lag eind 1993 weer

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1994 | | pagina 13