zeer duidelijk centraal stelt. Warme tinten nemen de plaats in van
het koele blauw. De introductie van een nieuwe huisstijl markeert
de invoering van een sterk pro-actieve marktbenadering en de speci
fiek daarop toegesneden organisatorische veranderingen. Zij toont
een zich vernieuwende Rabobank. De vernieuwing is erop gericht
een eigentijdse invulling te geven aan het uitgangspunt dat de
Rabobank er is om haar leden en klanten te helpen hun ambities
waar te maken.
Om aan de nieuwe inzichten recht te kunnen doen wordt de markt
van de plaatselijke Rabobanken en daarop aansluitend hun interne
organisatie ingedeeld in vijf behoeftesegmenten, die in het volgende
hoofdstuk nader worden beschreven. Het spiegelbeeld hiervan zien
we op centraal niveau terug in een in 1994 doorgevoerde herstruc
turering van het Werkgebied Aangesloten Banken van Rabobank
Nederland, van waaruit de lokale Rabobanken worden ondersteund.
Het oude concept, waarbij de lokale Rabobank fungeerde als een
winkel met vele produkten en waar elke klant in principe dezelfde
behandeling kreeg, wordt verlaten. De specifieke behoeften van de
klant zijn voortaan leidend.
Dit betekent bij basisprodukten meer nadruk op snelheid en gemak
en een daarop afgestemde dienstverlening via apparaten en zelfbe
diening. Daardoor krijgen de medewerkers meer tijd voor advies en
persoonlijke bediening bij complexere financiële vragen van de
klant.
Meer dan voorheen krijgen zij hierdoor ook de tijd om er actief op
uit te trekken en klanten thuis of op de zaak van dienst te zijn, ook
buiten de gangbare kantooruren.
De gewijzigde marktbenadering houdt in dat standaardprodukten
en ondersteunende systemen nog meer dan voorheen centraal zullen
worden ontwikkeld. Tegelijkertijd krijgen de lokale banken de in
strumenten aangereikt om in de andere marktsegmenten beter op
de specifieke behoeften van de klanten te kunnen inspelen.
Door het veranderende karakter van het produkt geld komt in de
bancaire dienstverlening de volle nadruk te liggen op de relatie met
de klant. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig zijn de sleutel
woorden waarmee de Rabobank als bank van en vóór mensen aan
deze uitdaging vorm wil geven. Daarin liggen tevens de mogelijk
heden besloten om tot een eigentijdse invulling te komen van onze
oorspronkelijke coöperatieve doelstelling, die ook in de toekomst
het leidende beginsel zal zijn.
In de herfst van 1994 is in de Rabobankorganisatie een brede dis
cussie begonnen, die onder meer antwoord moet geven op de vraag
hoe de bank op coöperatieve grondslag het ledenbelang nog beter
kan dienen. Deze discussie en de meer klantgerichte bediening van
de markt liggen dan ook feilloos in eikaars verlengde. In deze tijd
van grote maatschappelijke veranderingen zijn er maar weinig
instellingen waarin de nieuwe denkbeelden en de oorspronkelijke
doelstellingen en identiteit van een organisatie zo dicht bij elkaar
liggen als bij de Rabobank.
Economisch herstel
Het in de tweede helft van 1993 begonnen economisch herstel
zette in het verslagjaar onverwacht krachtig door. Het vertrouwen
van consument en bedrijfsleven in de economie nam snel toe. De
groeicijfers van het nationale inkomen veerden op tot ruim 2% in
1994 en naar verwachting 3% in 1995.
Bij de rente trad een omslag op. De korte rente lag eind 1993 weer