Ontwikkeling kredietverlening van de Rabobankorganisatie aan particulieren (bedragen in f miljard) 1992 1991 1990 Totaal verstrekkingen 11,1 10,9 11,1 -/- Aflossingen 7,8 7,5 8,1 Mutatie leningenbestand 3,3 3,4 3,0 Mutatie kortlopende financieringen en rekening-courant 0,5 -/- 0,2 0,2 Mutatie kredietverlening particulieren 3,8 3,2 3,2 Kredietbestand per ultimo 60,0 56,2 53,0 den zij zich profileren met hoge, van de geldmarktrente afgeleide tarieven bij gun stige overige voorwaarden. De Rabobank speelde hier medio 1992 op in door aan de Rabobank Rendement Rekening een hogere rentevergoeding en voor de cliënt gunstiger voorwaarden te koppelen. Daarmee werd dit produkt ook zeer aantrekkelijk in verge lijking met de kleinere, kortlopende deposi to's. Het aandeel van deposito's in de spaarmiddelen liep daardoor in de tweede helft van het jaar terug. De verscherpte concurrentie leidde tot een hogere prijs van de middelen, de grondstof voor het kredietbedrijf. De afstand ten opzichte van de tarieven op de geld- en kapitaalmarkt werd geleidelijk aan kleiner. De rentemarge kwam daardoor verder onder druk te staan. Het bestand aan spaarmiddelen kwam aan het einde van het verslagjaar uit op f 85,7 miljard. Dit cijfer is in vergelijking met vorig jaar opwaarts vertekend door een aanpas sing van de voorschriften door de Neder- landsche Bank. Tot 1992 werden - zoals al eerder gememoreerd - de spaargelden van particulieren, verenigingen en instellingen zonder zakelijk doel, boven de f 500.000 per rekening beschouwd als zakelijke deposi to's. Vanaf het verslagjaar vallen deze onder de spaarmiddelen van particulieren. Zonder deze definitiewijziging zou de groei in het verslagjaar slechts bescheiden zijn geweest als gevolg van de stagnerende koopkracht en de gestegen belangstelling voor andere 36 beleggingsprodukten. Bij dit laatste dient speciaal te worden gedacht aan de door de Rabobank aangeboden fondsen van de Robeco Groep. Het tegoed op betaalrekeningen van parti culieren bleef op hetzelfde niveau als in 1991 en kwam uit op f 10,6 miljard. Het aan tal rekeningen bleef eveneens nagenoeg ongewijzigd 4,1 miljoen. Per saldo steeg het door particulieren aan de Rabobankorgani satie toevertrouwde bedrag, inclusief spaarmiddelen en waardepapieren, tot f 96,8 (92,5) miljard. Betalingsverkeer In 1992 ging de aandacht vooral uit naar het stimuleren van een efficiënter gebruik van de betaalrekening, onder meer via invoe ring van tarieven voor het particuliere beta lingsverkeer. Eind december 1991 kwam de Rabobank met een tariefvoorstel, met daar- Ra bobanken werden meer dan 1 miljoen machtigingskaarten ingeleverd. aan gekoppeld compenserende maatrege len in de rentesfeer. Na heroverweging en interne besluitvorming werd besloten tot invoering per 1 januari 1993, waarbij het oorspronkelijke abonnementstarief van f 25 achterwege blijft. Voorafgaand aan de invoering werd uitgebreid campagne gevoerd. Zowel door de Rabobank zelf als door de banken gezamenlijk werden de cliënten geïnformeerd over efficiënte en goedkope betaalvormen, zoals geld- en betaalautomaten en machtigingen. Vooral de actie gericht op het afgeven van machti gingen was succesvol. Bij de Rabobank werden meer dan 1 miljoen machtigings kaarten ingeleverd. Eind 1992 werden de cliënten geïnformeerd over de tarieven per 1 januari 1993 en over de compensatie in de vorm van de afschaf fing van de valutadagen. Aldus werd na de eerste tariefmaatregelen op de markt voor particulieren in 1988 en de introductie van TGT op de zakelijke markt in 1990, een der de grote stap gezet om het betalingsverkeer kostendekkend te maken. Voor een groot deel zal dit moeten komen uit kostenverla ging door gebruik van efficiëntere betaal vormen. De krachtige groei van de elektro nische betaalmogelijkheden is daarbij van groot belang. Eind 1992 kon reeds op meer dan 10.000 plaatsen in Nederland worden betaald via een betaalautomaat. Omdat in het verslagjaar contracten zijn gesloten met diverse landelijke detailhandelsorganisaties zal dit aantal in 1993 naar verwachting fors worden uitgebreid. De Rabobank heeft inmiddels 1.445 geld automaten geplaatst. Dit succesvolle appa raat werd in 1992 gebruikt voor tweederde van alle geldopnames bij de Rabobank. De Rabobankorganisatie is daarmee markt leider in Nederland gebleven. Ook de in 1992 geïntroduceerde Rabofoon zal tot kostenbesparing leiden. Cliënten kunnen daarmee op ieder moment telefo nisch informatie opvragen over saldo en verwerkte mutaties op hun betaalrekening. De toezending van rekeningafschriften kan mede daardoor worden teruggebracht tot eenmaal per twee weken. Het aantal via de Rabobank uitgegeven creditcards groeide met 50.000 tot bijna 200.000 stuks. Het grootste deel hiervan betreft de onder eigen naam uitgegeven Rabocards. Ook de stijging van het aantal Europassen zette in het verslagjaar door. De afzet hiervan werd bevorderd door de daaraan gekoppelde gratis Museumjaar kaart. Effecten en beleggingen In het kader van de Allfinanz-strategie werd samen met Interpolis en de Robeco Groep het produkt Cumulent op de markt ge bracht. Dit produkt biedt een combinatie van sparen, beleggen en verzekeren, waar bij optimaal wordt ingespeeld op de per soonlijke omstandigheden van de cliënt. Tevens werd in 1992 het RG Money Plus Fund geïntroduceerd. Via dit fonds kan wor den belegd in vastrentende waarden met korte looptijden, waarbij kan worden geko zen uit verschillende muntsoorten. Eind 1992 kon op meer dan 10.000plaatsen in Nederland via een betaalautomaat worden 37

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1992 | | pagina 20