-~J - Rabobank Nederland richt zich op de grote onder nemingen en institutionele beleggers. De Rabobank- organisatie in 1991 In sterk veranderende marktom standigheden had onze organisatie zich tot taak gesteld haar positie als coöperatieve bedrijvenbank te versterken. Aan deze taakstelling kon worden voldaan. Ondanks de minder gunstige economi sche omstandigheden vertraagde de toe neming van het activiteitenniveau van de Rabobankorganisatie niet of nauwe lijks. De coöperatieve doelgroepen, de agrarische sector en het midden- en kleinbedrijf, werden door hun coöpera tieve Rabobank adequaat voorzien van de noodzakelijke financieringen. Daarbij is onze positie als brede financiële dienstverlener verstevigd. Dank zij ons uitgebreide vestigingennet kon dat plaatsvinden in de directe omge ving van de ondernemingen. De zelfstandige plaatselijke banken vormen het hart van de Rabobankorga nisatie. Daar worden de leden bediend en vindt ook primair de middelenwer ving plaats ter financiering van de uitzet tingen van de organisatie. De middelenaanwas bleef achter bij de meevallende groei van de uitzettingen. Vooral ook door de relatief hoge rente voor korte termijnen en de daardoor ver der toegenomen belangstelling voor deposito's, liep de gemiddelde verkrij- gingsprijs van de middelen verder op. Daardoor was het niet mogelijk ons coö peratieve produkt bij uitstek, de variabel- rentende lange lening, even scherp te prijzen als in 1990. Toen was het gemid delde variabele rentetarief gelijk aan de rente op staatsleningen. Afgezet tegen de marktomstandigheden konden echter ook in 1991 aan onze leden relatief gun stige voorwaarden en tarieven worden geboden. Dat is in overeenstemming met onze coöperatieve doelstelling. Mede door de veranderde marktverhou dingen in ons land kon ook de positie van Rabobank Nederland, die zich richt op de bediening van grote cliënten, worden versterkt. In het buitenland is het activiteitenniveau eveneens verder uitgebreid. De toename van de brutowinst van het bankbedrijf van onze organisatie bleef door onder druk staande marges achter bij de groei van de uitzettingen. Inclusief het verzekeringsbedrijf boekte onze instelling in 1991 een brutowinst van f2.182 (2.020) miljoen, 8,0 (8,1)% meer dan in het voorafgaande jaar. BREDE DIENSTVERLENING De bankensector verkeert in een fase van ontwikkeling, waarin bancaire produkten sneller dan ooit aan veranderingen onderhevig zijn. Bovendien is de daling van het aantal bancaire partijen in ons land gepaard gegaan met een minder gesegmenteerde marktstructuur en een daardoor scherpere concurrentie. In deze omgeving voert de Rabobankorganisatie een commercieel beleid, dat aansluit op de zich wijzigende wensen van leden en cliënten. Het zeer ruime produktenscala van de dienstverlenende Rabobank wordt voortdurend aangepast aan hun behoeften. De integratie van de verzekeraar Interpolis in de organisatie en de samen werking met de Robeco Groep passen bij de ambitie van de Rabobank- De coöperatieve doelgroepen, zoals ondernemers in de transportsector, worden door de plaatselijke Rabobank bediend 13

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1991 | | pagina 8