Een optimaal samenspel tussen mensen en midde len is een absolute Medewerkers Bij de dienstverlening door de Rabobankorganisatie staan mensen centraal. Dat zijn niet alleen de afne mers van de diensten, maar ook de medewerkers. Zij zorgen ervoor dat de financiële belangen van leden en cliënten nu en in de toekomst optimaal worden behartigd. Samenwerkingsverbanden, informatise ring, elektronische communicatie, een verbreed dienstenpakket en voortdurend hogere eisen van cliënten, vragen een hoge mate van flexibiliteit, betrokken heid en deskundigheid van de medewer kers. Binnen de organisatie is daarom ook dit jaar weer veel aandacht besteed aan het personeelsontwikkelingsbeleid. Een planmatige aanpak, waarbij de behoefte van de organisatie en de capa citeiten en eigen wensen van de mede werkers op elkaar worden afgestemd, staat hierbij centraal. Naast opleiding, begeleiding en een actief doorstroombeleid worden in dit kader aan de medewerkers voortdurend nieuwe uitdagingen geboden, waardoor zij hun loopbaan verder vorm kunnen geven. Eigen initiatief om de geboden kansen te benutten is daarbij essentieel. OPLEIDINGEN In 1991 volgden ongeveer 17.000 mede werkers - circa 45% van het totale perso neelsbestand - een opleiding gericht op de huidige of een toekomstige functie. Steeds meer belang wordt gehecht aan brede opleidingen, die de flexibiliteit bevorderen en die worden gegeven door reguliere onderwijsinstellingen. In overleg met deze instellingen worden opleidingen aangeboden die enerzijds zijn toegespitst op de behoeften van onze organisatie en anderzijds leiden tot reguliere diploma's, zoals MEAO en HEAO. Daarnaast gaat een verbredende werking uit van cursussen die verzorgd worden door branche-organisaties, zoals het NIBE. In het verslagjaar zijn tevens opleidingen en conferenties ingezet voor de over dracht van informatie en beleid. In het voorjaar werden tweedaagse conferen ties over het personeelsontwikkelingsbe leid georganiseerd voor het Bijna de helft van de medewerkers volgde in 1991 een op de huidige of toekomstige functie gerichte opleiding management van de organisatie. Later in het jaar kregen deze een vervolg in opleidingen gericht op specifieke, bij dat beleid behorende instrumenten, zoals personeelsplanning en prestatiebeoor deling. In 1991 is voorts het project Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken (PIA) van start gegaan. Naast automatiseringstechni sche aspecten is daarbij de organisatori sche en personele invalshoek aan de Daarnaast is een cruciale rol v voor het management dat verantwoorde lijk is voor het personeelsontwikkelings beleid binnen de eigen organisatorische eenheid. 41

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1991 | | pagina 22