1 voor particulieren de Rabobank een toonaangeven de positie Markt voor particulieren De Rabobank is een toonaangevende bank op de markt voor particulieren. Het marktaandeel bij de particuliere besparingen bedraagt reeds vele jaren 40%, terwijl bijna 30% van het bedrag aan woningfinancieringen door de plaatselijke Rabobanken wordt verstrekt. Op het gebied van de assurantiebemid deling en als verkoper van vakantierei zen neemt de Rabobank eveneens een leidende positie in. Tevens beschikt zij met bijna 1.300 over de meeste geld automaten in ons land. Om de markt ook in de toekomst op een bij deze vooraanstaande positie passende wijze te kunnen bedienen, is in het verslagjaar bij de Rabobanken 's-Hertogenbosch en Tilburg een proef gestart met een sterk uitgebreide zelfbe diening door cliënten in de bankhal. Deze dienstverlening, DirectService geheten, is onderdeel van het distributie concept van de Rabobankorganisatie voor de jaren negentig. De belangrijkste pijler hiervan blijft de dienstverlening via de ruim 2.000 plaatselijke Rabobank- vestigingen. Daarnaast is begin 1992 het systeem van Telebankieren - bankieren vanaf een personal computer - ook voor particuliere cliënten geïntroduceerd. testand en algehele onrust in de wereld (Golfoorlog) werd de woningmarkt begin 1991 gekenmerkt door stagnatie. Hierdoor was er aanvankelijk sprake van een forse teruggang op de binnenlandse markt voor nieuwe woninghypotheken. Vanaf medio 1991 trok de markt weer aan. Over het gehele jaar was er per saldo sprake van een lichte groei. Op deze markt heeft de Rabobankorga nisatie haar positie aanzienlijk kunnen verbeteren. Belangrijke reden hiervoor is dat de bank een aantrekkelijk rentetarief en een uitstekend produktenpakket kop pelt aan hoogwaardige advisering, waar bij door de bekendheid met de plaatselijke markt adequaat kan worden ingespeeld op de lokale situatie. Daardoor wordt steeds beter tegemoet gekomen aan de wensen van de kritische consument, die zelf zijn keuze maakt. Bij de consumptieve kredietverlening is sprake van een stijging van het markt- volume ten opzichte van 1990. Het aan persoonlijke leningen en doorlopende kredieten uitstaande bedrag van de or ganisatie is eveneens duidelijk gestegen. Het grootste deel van de consumptieve financieringen loopt nog via De Lage Landen. Eind 1991 is echter een begin gemaakt met de geleidelijke overdracht Direct Service, uitgebreide zelf bediening in de bankhal. KREDIETVERLENING Door de onzekerheid over de verhoging van het huurwaardeforfait, de hoge ren- 35

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1991 | | pagina 19