Deelnemingen
DE LAGE LANDEN BV
Dochterinstelling De Lage Landen BV
bereikte ultimo 1989 een balanstotaal
van f 3,8 (3,5) miljard. Ook het netto
resultaat toonde een verdere groei. Na
belastingen resteerde een winst van
f24,2 (22,1) miljoen.
De Lage Landen Financiering BV ver
strekte voor een bedrag van f 0,8 (0,7)
miljard aan persoonlijke leningen en
doorlopende kredieten. De in totaal uit
staande portefeuille steeg tot f 1,3 (1,0)
miljard. In de loop van het verslagjaar
hebben de plaatselijke Rabobanken een
geavanceerd verwerkingssysteem ter
beschikking gekregen, waardoor de
afhandeling van contracten voor con
sumptief krediet belangrijk is vereen
voudigd en de service aan cliënten is
verhoogd. Mede om deze reden wordt
in 1990 een verdere groei voorzien.
De Lage Landen Factors BV realiseerde
een omzet van f 2,0 (1,9) miljard. Het uit
staande debiteurensaldo steeg tot f 297
(293) miljoen. Het belang van import- en
exportfactoring in de totale portefeuille
nam aanmerkelijk toe. De jaarproduktie
van De Lage Landen Leasing BV stabili
seerde zich op een niveau van ongeveer
f 1,0 miljard. De leaseportefeuille steeg
tot f 2,1 (1,9) miljard.
Translease BV, een volledige dochteron
derneming van De Lage Landen en ac
tief op het terrein van autoleasing, reali
seerde een krachtige groei van de porte
feuille. Uitgedrukt in aantallen auto's be
liep deze toeneming 17%. Het opdrach
tenvolume van De Lage Landen Inkasso
BV was nog grotendeels afkomstig van
de overige werkmaatschappijen van De
Lage Landen. Met voortvarendheid
wordt gewerkt aan de verdere opbouw
van de dienstverlening aan derden.
De Lage Landen is - geïnspireerd door
de komende Europese eenwording -
bezig met een proces van internationali
satie. Cera Lage Landen Products NV,
een samenwerkingsverband met de
coöperatieve CERA Spaarbank in België,
bedient de Belgische markt voor
(auto)leasing en factoring.
ADCA Leasing und Factoring
Verwaltung GmbH is actief op de
Westduitse markt voor (auto)leasing en
heeft in 1989 een aanvang gemaakt met
factoringactiviteiten. Deze joint-venture
met de ADCA-BANK kwam nog niet uit
de aanloopverliezen.
In 1989 werd de vestiging van De Lage
Landen in Tunbridge Wells in Groot-
Brittannië operationeel. Inmiddels zijn
de eerste contracten afgesloten.
De Lage Landen startte in
1989 met de bouw van
het nieuwe hoofdkantoor
in Eindhoven.
In het begin van het verslagjaar werd de
eerste paal geslagen voor het nieuwe
kantoorcomplex van De Lage Landen en
aan het einde van het jaar werd het
hoogste punt bereikt. Eind 1990 zal dit
nieuwe hoofdkantoor in het centrum
van Eindhoven in gebruik worden geno
men.
NEDSHIP BANK
Na de sterke verbetering in de scheep
vaart in 1988 werd de opgaande lijn in
het verslagjaar gecontinueerd. De groei
ende wereldhandel leidde tot een toene
ming van het vervoer over zee. De
geringe uitbreiding van de vloot kon dit
tempo niet bijhouden, zodat de vracht
prijzen en de waarden van schepen ver
der opliepen. Deze gunstige gang van
zaken manifesteerde zich in vrijwel elke
sector van het vrachtvervoer. De bin-
nentankvaart bleef echter in moeilijkhe
den verkeren als gevolg van overcapaci
teit en ook door de zachte winter. De
offshore markt, hoewel nog niet lonend,
kreeg door de stabielere olieprijs weer
betere vooruitzichten. De visserij vond
in de goede visprijzen compensatie voor
de vangstbeperkingen.
Ook in de scheepsbouwindustrie is van
een gunstiger situatie sprake. De
wereldorderportefeuille steeg en de
vraag naar nieuwbouwschepen is te
groot voor de huidige werfcapaciteit.
Mede als gevolg daarvan zijn de nieuw-
bouwprijzen gedurende 1989 flink opge
lopen en is hier en daar zelfs uitbreiding
van de bouwcapaciteit waarneembaar.
De nieuwbouwprijzen staan evenwel op
gespannen voet met de huidige vracht
prijzen. Door de levendige handel in
tweedehands zeeschepen was er
opnieuw een forse financieringsvraag.
De leningproduktie bereikte in 1989 een
recordniveau. Een zeer groot deel hier
van kwam buiten onze landsgrenzen tot
stand. Met name vanwege deze reden
presenteert de Nederlandse
Scheepshypotheekbank NV zich sinds
medio 1989 als Nedship Bank.
Aangezien veel cliënten de meerwaarde
van hun schepen wensten te realiseren,
vonden opnieuw flinke aflossingen
plaats. De leningenportefeuille steeg per
saldo slechts met 8 (33)% tot f 1.460
(1.350) miljoen. Het bruto resultaat nam
toe van f 22,9 miljoen in 1988 tot f 29,6
miljoen in het verslagjaar. Na de toevoe
ging aan de voorziening voor algemene
bedrijfsrisico's en na belastingen werd
een netto winst behaald van f 9,8 (6,4)
miljoen.
RABOBANK COMPUTERDIENSTEN BV
Voor het computerservicebedrijf
Rabobank Computerdiensten BV (RCD)
heeft het verslagjaar in het teken
gestaan van de integratie met twee part
ners, die in 1988 besloten met onze
dochteronderneming samen te gaan.
Als gevolg van vele personele mutaties
bleef de gerealiseerde omzet achter bij
de prognose. In 1989 zijn besprekingen
op gang gekomen met Covam en
Agridata om de mogelijkheden van
samenwerking te onderzoeken.
Een groeiende wereld
handel leidde tot een toe
neming van het vervoer
over zee. Een levendige
handel in zeeschepen en
een forse financierings
vraag waren het gevolg
43