Deelnemingen DE LAGE LANDEN BV Dochterinstelling De Lage Landen BV bereikte ultimo 1989 een balanstotaal van f 3,8 (3,5) miljard. Ook het netto resultaat toonde een verdere groei. Na belastingen resteerde een winst van f24,2 (22,1) miljoen. De Lage Landen Financiering BV ver strekte voor een bedrag van f 0,8 (0,7) miljard aan persoonlijke leningen en doorlopende kredieten. De in totaal uit staande portefeuille steeg tot f 1,3 (1,0) miljard. In de loop van het verslagjaar hebben de plaatselijke Rabobanken een geavanceerd verwerkingssysteem ter beschikking gekregen, waardoor de afhandeling van contracten voor con sumptief krediet belangrijk is vereen voudigd en de service aan cliënten is verhoogd. Mede om deze reden wordt in 1990 een verdere groei voorzien. De Lage Landen Factors BV realiseerde een omzet van f 2,0 (1,9) miljard. Het uit staande debiteurensaldo steeg tot f 297 (293) miljoen. Het belang van import- en exportfactoring in de totale portefeuille nam aanmerkelijk toe. De jaarproduktie van De Lage Landen Leasing BV stabili seerde zich op een niveau van ongeveer f 1,0 miljard. De leaseportefeuille steeg tot f 2,1 (1,9) miljard. Translease BV, een volledige dochteron derneming van De Lage Landen en ac tief op het terrein van autoleasing, reali seerde een krachtige groei van de porte feuille. Uitgedrukt in aantallen auto's be liep deze toeneming 17%. Het opdrach tenvolume van De Lage Landen Inkasso BV was nog grotendeels afkomstig van de overige werkmaatschappijen van De Lage Landen. Met voortvarendheid wordt gewerkt aan de verdere opbouw van de dienstverlening aan derden. De Lage Landen is - geïnspireerd door de komende Europese eenwording - bezig met een proces van internationali satie. Cera Lage Landen Products NV, een samenwerkingsverband met de coöperatieve CERA Spaarbank in België, bedient de Belgische markt voor (auto)leasing en factoring. ADCA Leasing und Factoring Verwaltung GmbH is actief op de Westduitse markt voor (auto)leasing en heeft in 1989 een aanvang gemaakt met factoringactiviteiten. Deze joint-venture met de ADCA-BANK kwam nog niet uit de aanloopverliezen. In 1989 werd de vestiging van De Lage Landen in Tunbridge Wells in Groot- Brittannië operationeel. Inmiddels zijn de eerste contracten afgesloten. De Lage Landen startte in 1989 met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor in Eindhoven. In het begin van het verslagjaar werd de eerste paal geslagen voor het nieuwe kantoorcomplex van De Lage Landen en aan het einde van het jaar werd het hoogste punt bereikt. Eind 1990 zal dit nieuwe hoofdkantoor in het centrum van Eindhoven in gebruik worden geno men. NEDSHIP BANK Na de sterke verbetering in de scheep vaart in 1988 werd de opgaande lijn in het verslagjaar gecontinueerd. De groei ende wereldhandel leidde tot een toene ming van het vervoer over zee. De geringe uitbreiding van de vloot kon dit tempo niet bijhouden, zodat de vracht prijzen en de waarden van schepen ver der opliepen. Deze gunstige gang van zaken manifesteerde zich in vrijwel elke sector van het vrachtvervoer. De bin- nentankvaart bleef echter in moeilijkhe den verkeren als gevolg van overcapaci teit en ook door de zachte winter. De offshore markt, hoewel nog niet lonend, kreeg door de stabielere olieprijs weer betere vooruitzichten. De visserij vond in de goede visprijzen compensatie voor de vangstbeperkingen. Ook in de scheepsbouwindustrie is van een gunstiger situatie sprake. De wereldorderportefeuille steeg en de vraag naar nieuwbouwschepen is te groot voor de huidige werfcapaciteit. Mede als gevolg daarvan zijn de nieuw- bouwprijzen gedurende 1989 flink opge lopen en is hier en daar zelfs uitbreiding van de bouwcapaciteit waarneembaar. De nieuwbouwprijzen staan evenwel op gespannen voet met de huidige vracht prijzen. Door de levendige handel in tweedehands zeeschepen was er opnieuw een forse financieringsvraag. De leningproduktie bereikte in 1989 een recordniveau. Een zeer groot deel hier van kwam buiten onze landsgrenzen tot stand. Met name vanwege deze reden presenteert de Nederlandse Scheepshypotheekbank NV zich sinds medio 1989 als Nedship Bank. Aangezien veel cliënten de meerwaarde van hun schepen wensten te realiseren, vonden opnieuw flinke aflossingen plaats. De leningenportefeuille steeg per saldo slechts met 8 (33)% tot f 1.460 (1.350) miljoen. Het bruto resultaat nam toe van f 22,9 miljoen in 1988 tot f 29,6 miljoen in het verslagjaar. Na de toevoe ging aan de voorziening voor algemene bedrijfsrisico's en na belastingen werd een netto winst behaald van f 9,8 (6,4) miljoen. RABOBANK COMPUTERDIENSTEN BV Voor het computerservicebedrijf Rabobank Computerdiensten BV (RCD) heeft het verslagjaar in het teken gestaan van de integratie met twee part ners, die in 1988 besloten met onze dochteronderneming samen te gaan. Als gevolg van vele personele mutaties bleef de gerealiseerde omzet achter bij de prognose. In 1989 zijn besprekingen op gang gekomen met Covam en Agridata om de mogelijkheden van samenwerking te onderzoeken. Een groeiende wereld handel leidde tot een toe neming van het vervoer over zee. Een levendige handel in zeeschepen en een forse financierings vraag waren het gevolg 43

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1989 | | pagina 22