De omvangrijke liquiditeitscreatie door banken in 1988 en begin 1989 bracht de Nederlandsche Bank ertoe, na overleg met het bankwezen, te komen met een maatregel ter beperking van het netto geldscheppend bedrijf van het bankwe zen. Dit beleid werd per 1 juli van kracht. Daarna ontwikkelde de geld- schepping door het bankwezen zich alleszins bevredigend. Wel bleef de liquiditeitenmassa in ons land fors groeien, als gevolg van een omvangrij ke kapitaalinvoer. De door de Nederlandsche Bank gewenste 'versteiling' van de rente structuur kon door haar monetaire beleid overigens niet worden bereikt. De ontwikkeling van rentestand en rente structuur in ons land hangt immers in hoge mate samen met die in het buiten land, met name in West-Duitsland. BANKWEZEN De forse investeringsgroei en omzetstij ging in het bedrijfsleven leidden tot een evenzeer aanmerkelijke toeneming van de kredietverlening door het bankwe zen. Aan de middelenzijde bleek er na de nog bescheiden aanwas in het voor gaande jaar sprake van een beduidend gunstiger ontwikkeling van de spaarin- leg. De omgekeerde rentestructuur zette de rentemarge bij het bankwezen onder druk. Hier tegenover stond een sterke volumegroei van de activiteiten. In het kader van de nieuw opgerichte Nederlandse Vereniging van Banken is het afgelopen jaar uitvoerig overlegd met de Nederlandsche Bank over het instrumentarium voor het monetaire beleid, dat is gericht op beperking van de geldschepping door het bankwezen. Dit overleg leidde tot de totstandkoming van een nieuw beleidsinstrument: de monetaire kasreserve. Voor zover ban ken een overeengekomen maximale groei van hun geldscheppend bedrijf overschrijden, zouden zij voor een deel (het zogenaamde kasreservepercentage) van de overschrijding een renteloze kas reserve bij de centrale bank moeten aanhouden. Ter wille van de praktische hanteerbaarheid is besloten dat banken dit zullen verrekenen door betaling van een boete. De regeling biedt zowel de centrale bank als het bankwezen een grotere flexibiliteit. Na afronding van het overleg werd inderdaad een kredietrestrictieregeling afgekondigd. Indien de groei van hun netto kredietverlening in de periode van juli 1989 tot en met juni 1990 meer bedraagt dan 6 1/4% van de gemiddelde stand in het eerste kwartaal van 1989, zijn de desbetreffende kredietinstellin gen gehouden een bedrag aan de Nederlandsche Bank te betalen. Het kas reservepercentage bedroeg in het twee de halfjaar 10. ONTWIKKELING VAN DE RENTE IN NEDERLAND (maandgemiddelden in Geldmarkt Kapitaalmarkt Dankzij de verbeterde koopkracht liet de bin- '1 nenlandse consumptie I een flinke toeneming Het bankenlandschap zowel in Europa als in ons land wijzigde zich door (voor genomen) fusies en overnames. Daarbij is niet alleen sprake van concentraties binnen het bankwezen, maar in toene mende mate ook van een verdergaande verstrengeling van het bank- en verzeke ringsbedrijf. Er ontstaan financiële conglomeraten, waarvoor in het buitenland trefwoorden zijn bedacht als 'Allfinanz', 'bancassu- rance' en 'financial supermarkets'. Vooral de in overige lidstaten van de EG op dit gebied al bestaande mogelijkhe den waren voor de Minister van Financiën aanleiding het structuurbeleid voor het bank- en verzekeringsbedrijf per 1 januari 1990 volledig te liberalise ren. Hierop vooruitlopend kondigde een aantal Nederlandse instellingen uit beide bedrijfstakken het afgelopen jaar reeds een (onderzoek naar) fusie aan. Ook onze organisatie heeft op dit terrein initiatieven genomen. Deze richtlijn regelt de vrije vestiging en dienstverlening van de banksector in de EG. In het kader van de Bank voor Internationale Betalingen en de Europese Gemeenschap zijn nieuwe sol- vabiliteitsrichtlijnen voor het bankwezen geformuleerd. Invoering daarvan in de westerse geïndustrialiseerde landen zal tot meer gelijke concurrentievoorwaar den leiden. In ons land wordt er door de Nederlandsche Bank naar gestreefd de nieuwe eisen per 1 januari 1991 te doen ingaan. Voor het Nederlandse bankwe zen betekent dit een slechts geringe ver zwaring van de solvabiliteitseisen. Wel zullen de rapportagelasten, met name voor allerlei posten buiten de bankba- lans, aanmerkelijk worden verzwaard. Ook op andere terreinen, zoals het door banken gelopen markt- en renterisico, wordt in EG- en BIB-verband door ban caire toezichthouders overleg gepleegd over de aan het bankwezen te stellen eisen. De ingrijpende wijzigingen van de marktverhoudingen in de financiële sec tor hangen ook sterk samen met de snelle integratie binnen de Europese Gemeenschap. Aan het eind van het afgelopen jaar werd de Tweede EG- coördinatierichtlijn voor het bankwezen door de Raad van Ministers aanvaard. 19

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1989 | | pagina 10