\s inst Kw
e kredietvc*»»
Balans en resultaat
boekjaar nog in hoge mate afkomstig van de
overige werkmaatschappijen van De Lage
Landen. In 1 989 zal de uitbouw van de
dienstverlening aan derden centraal staan.
Het samenwerkingsverband van De Lage
Landen met de coöperatieve CERA Spaar
bank in België heeft, na de start in 1 987, in
het verslagjaar nadrukkelijk vorm gekregen.
CERA Lage Landen Products Holding NV,
gevestigd in Brussel, heeft inmiddels werk
maatschappijen voor leasing, autoleasing en
factoring. Reeds in het eerste volledige
boekjaar mogen de resultaten zowel in
commercieel als in financieel opzicht niet
onbevredigend worden genoemd. Hetzelfde
geldt voor ADCA Leasing und Factoring
Verwaltung GmbH, een samenwerkings
verband dat De Lage Landen in 1 987
aanging met de ADCA-BANK ten behoeve
van een betere bediening van Nederlandse
exporterende cliënten en ter bewerking van
de Duitse markt.
In 1 989 zal de internationalisering van De
Lage Landen verder gestalte krijgen door de
vestiging van een dochteronderneming in
Londen.
In het verslagjaar is overgegaan tot de
aankoop voor eigen gebruik van een nog te
bouwen kantoorcomplex op het terrein
De verbetering in de
zeescheepvaart kwam
tot uitdrukking in de
resultaten van de
Nederlandse Scheeps-
hypotheekbank.
'Mariënhage' in het centrum van Eindhoven.
Ultimo 1 990 zal het functioneel ontworpen
gebouw worden opgeleverd.
In oktober introduceerde De Lage Landen
een programma medium term notes ter
grootte van f 250 rrvljoen, gearrangeerd
door Rabobank Nederland. Het was het
eerste programma van die aard dat via het
clearingsysteem van de Nederlandsche
Bank werd geleid.
Nederlandse Scheepshypotheekbank NV
Gedurende het verslagjaar zette de verbete
ring in de zeescheepvaart, die in 1 987
begon, verder door. Door toeneming van
het transport over zee, veroorzaakt door een
sterke groei van de wereldhandel, en het in
omvang gelijk blijven van de wereldhan-
delsvloot kwam het evenwicht in de meeste
sectoren naderbij. De vrachtprijzen stegen
aanmerkelijk en de prijzen van tweedehands
schepen liepen door goede toekomstver
wachtingen naar verhouding nog sterker op.
De situatie in de kustvaart liet zich in de
loop van het jaar beter aanzien en ook voor
de sectoren die afhankelijk zijn van oliewin
ning op zee, lijkt er een bodem in de markt
te zijn. Overcapaciteit bij de visserij en de
binnenvaart zetten de resultaten in deze
sectoren onder druk; in de binnentankvaart
is de situatie zelfs zorgelijk.
Door de levendige handel in tweedehands
zeeschepen was er een grote vraag naar
financieringen. De produktie van leningen
door de Nederlandse Scheepshypotheek
bank NV nam dan ook, vooral via de in het
buitenland gevestigde kantoren flink toe.
De leningenportefeuille steeg daardoor in
zeer aanzienlijke mate. Het bruto resultaat
toonde een forse verbetering. In verband
met de slechte gang van zaken in de
binnentankvaart, de nog onzekere vooruit
zichten in enkele andere sectoren en de
sterke groei van de portefeuille, werd een
belangrijk deel van het resultaat aan de
voorziening algemene bedrijfsrisico's toege
voegd. Hoewel de netto winst substantieel
verbeterde, bleef het absolute bedrag nog
bescheiden.
34
Balans
Het geconsolideerde balanstotaal van onze
organisatie toonde in 1 988 met 11,0
(4,2)% een flinke toeneming tot f 161,6
(145,5) miljard. Het balansvolume van de
gezamenlijke aangesloten banken, de kern
van het bedrijf van de Rabobankorganisatie,
steeg met 6,2 (4,7)%. In het licht van de
minimale prijsstijging in ons land is dit
groeitempo niet onaanzienlijk.
De uitbreiding van de balansgebonden acti
viteiten van onze veelal nog jonge buiten
landse kantoren was zeer krachtig. Dit gold
niet alleen voor de kredietverlening, maar
ook voor het interbancaire bedrijf, dat overi
gens ook meer in het algemeen flink
groeide. Vanzelfsprekend moet hierbij
worden aangetekend dat de dollarkoers, dit
in tegenstelling tot de voorafgaande drie
jaren, een opwaartse invloed uitoefende.
Baten
De totale baten van onze organisatie
beliepen in het verslagjaar f 4.834 (4.528)
miljoen. Dit betekende een stijging die met
6,8 (3,6)% aanmerkelijk uitging boven de in
de recente jaren gebruikelijke groei.
De rentemarge stond weliswaar nog steeds
onder neerwaartse druk, maar de volume
groei in het rentebedrijf compenseerde dit
ruimschoots. De rentewinst nam toe tot
f 3.922 (3.763) miljoen. Evenals in het
vorige verslagjaar gaven de provisies een
forse toeneming te zien. Niet alleen hogere
inkomsten uit dienstverlenende activiteiten
als reizenverkoop en assurantiebemiddeling
droegen hieraan bij, maar vooral ook de
baten die werden gegenereerd door de in
1 988 geïntroduceerde tariferingen in het
particuliere betalingsverkeer. Het totaal van
de provisiebaten beliep f 710 (635) miljoen.
35