1981 1982 1983 1984 Ontwikkeling van de rente in Nederland maandgemiddelden n kapitaalmarkt geldmarkt doelstellingen die de Nederlandsche Bank in het kader van de informele kredietbeheersing hanteerde. De lange rente toonde de laatste twee jaar fluctuaties tussen circa 6 en 7'/2%. Dit laatste niveau werd bereikt voorafgaand aan de val van de aandelenkoersen. Daarna daalde ook op de kapitaalmarkt de rente, zodat deze tegen het einde van het afgelopen jaar weer terug was op het peil van begin 1 987. De Nederlandse kapitaalmarkt wordt gedomineerd door twee grote blokken: het Rijk als vrager en de institutionele beleggers als aanbieders. In die situatie komt voorlopig geen verandering. Ook bij een dalend begrotingstekort in de komende jaren zal de groeiende herfinancieringsproblematiek de vraag van de overheid hoog houden. Zo zal de Staat tot en met 1 990 alleen al voor herfinanciering van vervallende schuld in totaal f 54 miljard moeten lenen. Sinds januari 1 986 is de kapitaalmarkt verder gedereguleerd. Het voornaamste effect hiervan was een forse groei van leningen met een vaste looptijd. Met name de Staat maakte gebruik van deze nieuwe mogelijkheid. Bankwezen Het herstel van de economie vanaf 1 983 ging gepaard met een krachtige stijging van de liquiditeitenmassa. Een groot deel daarvan sloeg neer bij het bedrijfsleven, waar het rendements herstel zich voorspoediger voltrok dan de investeringsgroei. Bezorgd om de sterk toegenomen geld- hoeveelheid, kwam de Nederlandsche Bank twee jaar geleden met de representatieve organisaties van het kredietwezen een streven naar beperking van de geldschepping overeen. In 1 986 werd de afgesproken norm (5V2 a 6% per jaar) nog fors overschreden, maar eind 1 987 kon worden geconstateerd dat de geldscheppende activiteit van het bankwezen was teruggelopen tot een tempo dat aansloot bij de trendmatige groei van het nominale nationale inkomen. Hieraan lag met name de sterk verhoogde inspanning van banken, onze organisatie zeker niet uitgezonderd, ten grondslag om lange middelen op de kapitaal markt aan te trekken. Daarmee is de door de monetaire autoriteiten gevraagde bijdrage geleverd aan de vermindering van de kapitaal- uitvoer, de positieverbetering van de gulden en de 12 geleidelijke daling van de geldmarktrente Mede gelet op het bereikte tempo van geld schepping heeft de Nederlandsche Bank besloten, voor 1 988 geen beperkingen meer te stellen aan de groei van het netto geldscheppend bedrijf van het bankwezen. De conjuncturele vooruitzichten maken het minder voor de hand liggend om de kredietteugels te blijven aantrekken, te minder nu zich ook in 1 988 geen inflatie van betekenis lijkt te gaan voordoen. Het in ons land gehanteerde systeem van krediet beheersing kan bij langdurige voortzetting gemakkelijk verstarringsverschijnselen in de concurrentieverhoudingen tussen banken oproepen. De Nederlandsche Bank heeft mede daarom het oog gevestigd op een aanvullend, meer marktconform monetair instrument. Zij wil een portefeuille staatsobligaties opbouwen waarmee open marktpolitiek kan worden gevoerd, teneinde desgewenst de ontwikkeling van de kapitaalmarktrente te beïnvloeden op zodanige wijze dat door een adequaat verschil tussen korte en lange rente een te sterke geldgroei wordt vermeden. De door de banken aanvaarde inspannings verplichting tot beperking van de geldschepping krijgt extra accent in het licht van de in 1 987 allengs omvangrijker geworden uittocht van spaargelden. Het bankwezen kampt al geruime tijd met een stagnatie van zijn spaargeld ontwikkeling. De aankondiging van de renseigneringsmaatregelen door het Ministerie van Financiën leidde in de tweede helft van 1 987 tot een forse ontsparing. Per saldo heeft zich in 1 987 bij het bankwezen een vlucht van spaarmiddelen voorgedaan van naar schatting circa f 6 miljard. Uit het beloop van de bankbiljettencirculatie kan worden afgeleid dat een groot deel van dit geld in contante vorm wordt aangehouden, maar ook dat een aanzienlijk deel over de grens is gebracht. De gelijktijdig met de fiscale informatieplicht in juli 1 987 aangekondigde plannen tot verhoging van de rentevrijstelling en afschaffing van de saldering met de betaalde hypotheekrente, hebben de vlucht van (potentieel) spaargeld niet kunnen keren. De aankondiging, eind vorig jaar, dat de desaldering en de gedeeltelijke vrijstelling van rente op spaarrekeningen van kinderen reeds vanaf 1 januari 1 987 zouden gelden, kwam te laat om nog effect te kunnen sorteren. Alles bijeen blijft de vraag klemmen of het overheidsbeleid op dit terrein uit het oogpunt van sociaal-economisch belang als produktief kan worden aangemerkt. Vanzelfsprekend heeft het economisch herstel vanaf 1 983 de kwaliteit van de debiteuren van het bankwezen sterk verbeterd. Niettemin zullen de op binnenlandse debiteuren betrekking hebbende dotaties aan de voorziening voor algemene risico's zich op een blijvend hoger niveau moeten blijven bewegen dan op het lage peil dat in de jaren zeventig gebruikelijk was. Tegelijkertijd blijft een geleidelijke verhoging van de voorzieningen voor vorderingen op schuldenlanden noodzakelijk. Daarnaast heeft de Nederlandsche Bank voor het bankwezen in november 1 987 verzwaarde solvabiliteitsrichtlijnen van toepassing verklaard waarmee, in afstemming met een zich aftekenende internationale consensus, onder meer de toegenomen risicograad van bepaalde bancaire activiteiten tot uitdrukking werd gebracht. Aldus voltrekt zich een geleidelijke internationale coördinatie van het toezicht op banken. Voor solvabiliteitsvereisten gaat deze voorshands verder dan binnen de Europese Gemeenschap. De centrale banken van de 'Groep van Tien' hebben in 1987 overeenstemming bereikt over convergentie van het solvabiliteitstoezicht, gericht op het versterken van de stabiliteit van het internationale bankwezen en het wegnemen van verschillen in het bancaire solvabiliteitsregime tussen de diverse landen. Banken komen op die wijze internationaal in gelijkwaardiger concurrentieverhoudingen te verkeren. Het laat zich aanzien dat op weg naar de beoogde voltooiing van de Europese markt in 1 992 het bedrijfsleven zich zal instellen op sterkere internationalisatie en specialisatie. Die ontwikkeling en het anticiperen op veranderingen in markten voor financiële diensten hebben gevolgen voor de activiteiten van het bankwezen. Fusies, overnemingen en vraag naar risicokapitaal vereisen daarop toegesneden bankdiensten. In meer algemene zin zullen de sterkere internationalisatie en het wegvallen van beschermende grenzen of van nationale regelingen tot grotere concurrentie leiden, zeker ook voor het bankwezen en andere financiële instellingen. 13

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1987 | | pagina 8