(JMjj Achter de schermen spelen beeld schermen, floppy-disks, cassettes, enz. een grote rol in de verwerking van het girale betalingsverkeer. eveneens ten goede komen. Zo verruimt een goede Europese afstemming bijvoorbeeld de mogelijkheden voor internationaal gastgebruik van geldautomaten. Voor het gebruik van apparatieve betaalvormen heeft de cliënt een pas nodig. Nu nog wordt gebruik gemaakt van een Eurocheque- of bankpas, die aan de achterzijde is voorzien van een magneetstrip. Op een gegeven moment zal de magneetstrip vermoedelijk worden vervangen door een chip, hoewel nog moeilijk is aan te geven wanneer die overschakeling - met name ook in financieel opzicht - aantrekkelijk wordt. Door in de pas in de vorm van een chip een complete microcomputer op te nemen, wordt dure datacommunicatie deels overbodig. Daar staat tegenover dat de chip-kaart zelf op dit moment nog aanzienlijk duurder is dan de magneetstrippas. De eerder genoemde differentiatie in de dienstverlening zal zich ook uiten in een grotere verscheidenheid in kaarten. Zo zal de ene cliënt behoefte hebben aan een wereldwijde Eurocard, terwijl voor een ander een bankpas die uitsluitend toegang geeft tot de lokale geldautomaat, voldoende is. Mede door dit gedifferentieerde kaartbeleid kan beter het hoofd worden geboden aan de toenemende concurrentie van derden die passen met betaal faciliteiten op de markt brengen. Nieuwe diensten voor bedrijfsrelaties Niet alleen bij de bank is automatisering een steeds grotere rol gaan spelen, ook haar bedrijfsrelaties hebben de afgelopen jaren in snel tempo hun administratie geautomatiseerd. Djt leidt in de sfeer van het betalingsverkeer soms tot een wat merkwaardige situatie: bedrijven halen hun betaalgegevens uit de computer, typen betalingsopdrachten, waarna bij de bank de gegevens worden overgetypt om ze per computer te kunnen verwerken. Onnodig werk en onnodige fouten kunnen worden voorkomen als in plaats van getypte opdrachten een 'betaalschijf', een diskette met de benodigde gegevens, wordt gebruikt als verbinding tussen de computer van cliënt en bank. Niet alleen de weg van bedrijf naar bank kan op deze wijze efficiënter worden afgelegd, ook omgekeerd - bijvoorbeeld voor rekening afschriften - is met de nieuwe informatiedragers een betere communicatie mogelijk. De Rabobank zal de komende tijd een toenemend aantal mogelijkheden voor'alternatieve in- en output' aanbieden aan bedrijfs relaties. Met inschakeling van Rabobank Computerdiensten BV zullen computerprogramma's worden ontwikkeld die een optimale afstemming van de commerciële administratie en de bancaire boekhouding van een onderneming mogelijk maken. Na het gebruik van diskettes en tapes is het technisch niet zo'n grote stap meer om ook de laatste stoffelijke informatiedragers uit te schakelen en over te gaan op communicatie via data netwerken. Daarmee komen we in het tijdperk van wat algemeen wordt aangeduid als home-banking. Home-banking zal voorzien in de behoefte van bepaalde cliënten en van de bank. De cliënt is verlost van papieren rompslomp en kan 24 uur per dag zijn transacties afhandelen. 40 De bank realiseert een verdere efficiency-verbetering en kan met nieuwe diensten voldoen aan de wensen van leden en cliënten. Hoewel home-banking zeker niet exclusief is voorbehouden aan het betalingsverkeer, zal het gebruik voor een belangrijk deel hierop betrekking hebben. Bij home-banking kan de cliënt vanuit zijn huiskamer of werkplek informatie opvragen en opdracht geven tot transacties. Ook heeft hij toegang tot modellen die de besluitvorming over financiële aangelegenheden kunnen ondersteunen. Een terrein waarop in toenemende mate behoefte ontstaat aan onder steuning bij financiële besluitvorming, is middelenbeheer. Vooral voor wat grotere en internationaal opererende ondernemingen is het beheren van geldstromen en liquiditeiten een belangrijke financiële functie. Voor een goed cash-management is informatie nodig over bijvoorbeeld rentestanden en valutakoersen. De bank kan deze informatie leveren en de ondernemer ondersteunen bij het verrichten van de noodzakelijke analyses. Na besluitvorming door de ondernemer voert de bank de daaruit voortvloeiende opdrachten uit. Modellen voor cash- management gaan behoren tot de dienstverlening van de Rabobank. In het licht van een goede debiteuren bewaking is snelle informatie over binnenkomende betalingen van wezenlijk belang voor een ondernemer. Het toenemend gebruik van elektronische communicatie vergroot de mogelijkheden om de ontvanger snel over een betaling te informeren, bijvoorbeeld al op het moment dat de overboeking bij zijn bank is binnen gekomen. Eén of meer dagen wachten op een rekeningafschrift is niet meer nodig. De behoefte aan snelle informatie is eens te meer aanwezig bij een exporterende ondernemer, omdat buitenlandse (cheque)betalingen ondoorzichtig en traag verlopen en grotere onzekerheden met zich brengen. Ten behoeve van haar bedrijfsrelaties heeft de Rabobank- organisatie de afgelopen jaren voor een drietal landen de zogenaamde Quick Cheque Service ingevoerd. Niet alleen bestaat daardoor sneller zekerheid over een betaling vanuit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en West- Duitsland, ook is de feitelijke betalings termijn met meer dan de helft teruggebracht. Voor andere landen waarmee bedrijfs- cliënten van de Rabobank een intensieve handelsrelatie onderhouden, wordt gewerkt aan soortgelijke verbeteringen van het betalingsverkeer. Vanaf dit voorjaar wordt aan de Nederlandse exporteurs de mogelijkheid geboden om sneller te beschikken over betalingen van hun Franse afnemers. Gevolgen voor de bedrijfsvoering De ontwikkelingen in het betalings verkeer zullen - deels versterkt door soortgelijke bewegingen in andere sectoren van de bancaire dienst verlening - nadrukkelijk hun stempel drukken op de bedrijfsvoering binnen de Rabobankorganisatie. Van oudsher is het uitgebreide kantorennet van de Rabobanken een bepalende factor in de wijze van dienst verlening. In het particuliere betalings verkeer zullen geld- en betaal automaten een alternatieve distributie vorm worden. Het is niet ondenkbaar dat een geldautomaat in een aantal situaties de plaats inneemt van een kantoor dat in hoofdzaak voor kas transacties wordt bezocht. Zeker is dat de inrichting van het bankkantoor als gevolg van de apparatieve toepassingen moet worden aangepast Ook home-banking als alternatieve distributievorm zal zijn invloed hebben. Nader onderzoek zal uitsluitsel moeten geven over vorm en omvang van het toekomstige kantorennet, waarbij het er vooral om zal gaan een evenwicht te vinden tussen de effecten van de technologie en de blijvende wens van de cliënt om dichtbij over meer complexe diensten persoonlijk te worden geadviseerd. Dank zij de decentrale Rabobankstructuur zal het mogelijk zijn om het kantoor van de toekomst nadrukkelijk af te stemmen op lokale omstandigheden en behoeften. De werkgelegenheid wordt door de huidige en te verwachten ontwikkelingen in het betalingsverkeer in ieder geval in kwalitatieve zin beïnvloed. In hoeverre er ook kwantitatieve gevolgen zijn, laat zich thans niet voorspellen. Routinewerkzaamheden verdwijnen goeddeels. Zo neemt een goed functionerende geldautomaat de kastransacties over, die bij persoonlijke bediening voor één of twee mede werkers een volledige dagtaak betekenen. Alle aandacht kan worden gericht op de commerciële begeleiding en op het voorzien in de adviesbehoefte van de cliënt. Intensieve opleidings inspanningen zijn nodig om de medewerkers optimaal in deze situatie te kunnen laten opereren. 41

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1986 | | pagina 22