v^Ml li &v ïÉtll Xt :?=kïP JÉSfeu^i. f, - sr^M WmbSs ~Jl Contant geld gaat thans zowel van hand tot hand als van machine tot mens. De functie van het bank kantoor zal door de voortschrijdende technologisering gaan veranderen. Raiffeisenbank. Daarbij kwam dat in ieder dorp één of meer kantoren van deze banken te vinden waren. Mede hierdoor is verklaarbaar dat nu ongeveer één op de drie - in totaal een kleine 3,5 miljoen - betaalrekeningen bij Rabobanken wordt aangehouden. Daarnaast nemen circa 500.000 zakelijke rekeninghouders via de Rabobank deel aan het betalings verkeer. Op deze 4 miljoen rekeningen vonden het afgelopen jaar - inclusief het kasverkeer - bijna 650 miljoen mutaties plaats. Cliëntenbehoefte bepalend voor nieuwe produkten Het gebruik van giraal betalen zal zeker nog verder toenemen, maar ook in andere opzichten is het bancaire betalingsverkeer - zowel in de particuliere als in de bedrijven- sector - volop in beweging. Nieuwe produkten en nieuwe verwerkingsprocessen, vooral ingegeven door de voortschrijdende technologische mogelijkheden, dienen zich aan. De Rabobank zal zich in het licht van haar coöperatieve doelstelling vooral richten op produkten die inspelen op de wensen en behoeften van leden en cliënten. Zeker bij de bedrijfsrelaties die de afgelopen jaren op grote schaal hun administratie hebben geautomatiseerd, bestaat nu al een duidelijke vraag naar bancaire produkten die op deze automatiseringstendens aansluiten. Veelal gaat het daarbij om produkten die zowel bij de cliënt als bij de bank een doelmatige bedrijfsvoering bevorderen. De technologie maakt het ook mogelijk om in de massamarkt van het particuliere betalingsverkeer te komen tot een gedifferentieerde bediening van cliëntgroepen. Niet iedereen heeft behoefte aan het complete betaalpakket zoals dat tot nu toe wordt aangeboden. Maatwerk kan nu verder worden toegespitst. De technologie biedt mogelijkheden tot ondersteuning van de persoonlijke wijze van bankieren die de Rabobank voorstaat. Door automatisering van verwerkingsprocessen en zelfbediening voor routinehandelingen komt extra tijd vrij voor vertrouwde en deskundige advisering in situaties waarin de cliënt daaraan behoefte heeft. Een zware belasting vormen de hoge kosten van het sterk onrendabele particuliere betalingsverkeer. Bij het streven om het betalingsverkeer kostendekkend te maken neemt de Rabobank intussen zelf het voortouw door interne efficiency-maatregelen. Een coöperatieve organisatie is immers ten opzichte van haar leden en cliënten verplicht om in haar bedrijfsvoering altijd kostenbewust te opereren. Ook versobering van de elementaire faciliteiten is een aanvaardbare weg om de kosten te verlagen, mits voldaan blijft worden aan de feitelijke behoeften van de cliënt. Een meer directe toerekening van kosten - nu worden de verliezen op het betalingsverkeer door andere produkten 'gesubsidieerd' - levert niet alleen een bijdrage aan de rentabiliteit van het betalingsverkeer, maar kan ook worden gebruikt als sturingsinstrument om het gebruik van de meest efficiënte betaalvormen te stimuleren. Voor de Rabobank heeft het streven naar een kostendekkend betalings verkeer niet in de eerste plaats tot doel het bedrijfsresultaat van de organisatie te vergroten. Kostenbeheersing is 38 VOER UUI BANKPAS IN AUB g TOETS UU PIN-CODE nodig om het betalingsverkeer als maatschappelijke nutsfunctie zoveel mogelijk voor iedereen bereikbaar te houden. Bovendien kunnen andere produkten voor de cliënt een aantrekkelijker prijskaartje krijgen. Zo zijn - in aansluiting op het realiseren van de coöperatieve dienstverlenings doelstelling - produktvernieuwing, differentiatie, technologie en efficiency/kostenbeheersing kern thema's in het Rabobankbeleid voor het toekomstige betalingsverkeer. Deze begrippen lopen als een rode draad door de hierna aan de orde komende meer concrete aanpak voor de komende jaren. Geld- en betaalautomaten In 1987 zal het aantal geldautomaten (GEA's) bij Rabobanken toenemen tot circa 1 30, vrijwel een verdubbeling van het huidige aantal. Met deze ontwikkeling zijn zowel de belangen van de cliënt als van de bank gediend. De dienstverlening wordt uitgebreid met de mogelijkheid om 7 dagen per week, 24 uur per dag contant geld op te nemen. Hiermee wordt ingespeeld op het feit dat de behoefte aan chartaal geld, ondanks de verdere giralisering, nog steeds erg groot is: 80 van het aantal transacties in Nederland wordt immers nog contant afgerekend, waarbij het vooral om betalingen van kleinere bedragen gaat. Voor de bank is de GEA een instrument om het kasverkeer efficiënter en dus tegen lagere kosten te laten verlopen. De komende jaren zullen geld automaten voor vrijwel alle particuliere cliënten van de Rabobank beschikbaar komen. Dat heeft niet alleen te maken met een verdere groei van het aantal (naar verwachting uiteindelijk meer dan 300 bij Rabobanken), maar ook met de mogelijkheid tot directe controle van het saldo, die in het systeem van geld automaten wordt ingebouwd. Nu nog kent het bij geldautomaten op te nemen bedrag een vooraf bepaald maximum (vastgelegd in de magneetstrip van bankpas of Eurochequepas, waardoor het toestaan van GEA-gebruik wordt beperkt. Een directe controle van het saldo ondervangt dit probleem. Het aantal functies van geldautomaten wordt in de toekomst groter. Zo zal de cliënt informatie over zijn rekening saldo kunnen opvragen, terwijl ook de mogelijkheid tot het direct printen van rekeningafschriften kan worden ingebouwd. Technisch zijn er nog meer mogelijkheden (bijvoorbeeld geld storten, betalingsopdrachten verrichten), maar het is de vraag of hieraan grote behoefte bestaat. Ervaringen elders leren dat een geld automaat met een uitgebreid functie repertoire toch voor 95 wordt gebruikt om contanten op te nemen. Clienten kunnen niet alleen terecht bij de geldautomaat van de eigen bank, dank zij magneetstrippas en PIN-code hebben zij eveneens toegang tot de GEA's van andere banken. Dit zogenaamde 'gastgebruik' gaat zich ook uitstrekken tot het buitenland. Nog deze zomer krijgen enkele duizenden Rabobankcliënten de mogelijkheid om bij Spaanse banken peseta's op te nemen. Op iets langere termijn zullen veel meer van de Europese geldautomaten - nu staan er al zo'n 25.000 - open gaan voor internationaal gastgebruik Een andere elektronische toepassing in het betalingsverkeer is de betaal automaat (BEA), die geplaatst wordt bij winkels, benzinestations e.d. Het gaat in feite om een alternatieve kassa, waar met behulp van een bankpas - dus zonder contant geld of cheques - kan worden betaald. Is de GEA een zaak van bank en rekeninghouder, bij de BEA is er een derde belanghebbende partij: de detaillist. De Rabobank ziet hier een hoofdrol voor de ondernemer, want de betaalautomaat beïnvloedt vooral zijn bedrijfsvoering en eventuele voordelen vallen met name hem toe. Als een ondernemer echter besluit om in een betaalautomaat te investeren, dan mag hij wel van de banken verwachten dat hij op een efficiënt en betrouwbaar systeem kan aansluiten. Daarom heeft de Rabobankorganisatie een actieve inbreng in BEA-proeven en daarom dringt de Rabobank aan op één technische standaard voor betaal automaten. Nu al functioneren in Nederland twee BEA-systemen die technisch niet op elkaar aansluiten Het gevaar van nieuwe systemen dreigt. Het mag niet zo zijn dat een ondernemer straks gedwongen wordt om twee of drie betaalautomaten naast zijn traditionele kassa te plaatsen. Overeenstemming tussen de diverse partijen over één standaard is noodzakelijk, ook al om aansluiting te blijven houden bij de Europese ontwikkelingen. Met tevredenheid kan worden geconstateerd dat in de Europese Raad voor het Betalingsverkeer stappen zijn ondernomen om wederzijds gebruik van betaalmiddelen, ook van concurrerende betaalsystemen, mogelijk te maken. De samenwerking tussen Eurocheque en Eurocard om tot een gezamenlijk datacommunicatie netwerk te komen, zal het internationale betalingsverkeer 39

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1986 | | pagina 21