I uitkeringen worden gedaan van achtereenvolgens 0,75% en 0,25%. Partijen bereikten ook een akkoord over voortzetting van de bestaande afspraken op het gebied van vervroegde uittreding, bevordering deeltijd werk en jeugdplan. Op onderdelen werden deze afspraken enigszins bijgesteld. De arbeidsduurverkorting wordt niet gewijzigd. Wel is gezamenlijk een nadere regeling uitgewerkt voor de aanwending daarvan voor opleidingsdoeleinden. Centrale Adviesraad Aan het einde van het verslagjaar liep de eerste driejarige zittingsperiode Arbeidsaangelegenheden af van de CAAR. In deze raad hebben zitting werknemers- Rabobankorganisatie vertegenwoordigers van aangesloten banken en van Rabobank Nederland (CAAR) alsook vertegenwoordigers namens de werkgevers. De CAAR heeft tot taak de Raad van Beheer te adviseren over het sociale beleid binnen de Rabobankorganisatie in de ruimste zin van het woord. In de voorbije jaren is de CAAR erin geslaagd zich een eigen plaats te verwerven binnen de overlegstructuren van onze organisatie. Daarmee is tevens een goede basis gelegd voor het toekomstige functioneren van de medezeggenschap via dit op onze coöperatieve organisatiestructuur toegesneden alternatief voor de Centrale Ondernemingsraad. Informatica Lange-termijn-plan Automatiseren betekent voor onze organisatie aanzienlijk méér dan verbeteren van de efficiency. Geautomatiseerde informatieverzorging speelt ook een belangrijke rol bij de besturing en de beleidsbepaling. De technologische ontwikkeling biedt mogelijkheden tot het vernieuwen van het produkten- en dienstenpakket van de bank. In het optimaal benutten van deze mogelijkheden ligt een grote uitdaging voor de komende jaren opgesloten. Tegen die achtergrond is in 1 986 begonnen met de uitvoering van het nieuwe lange-termijn-plan automatisering. In dit plan is de richting aangegeven van de automatisering van de Rabobank organisatie voor de komende vijf a tien jaar. De eigen verantwoorde lijkheid van de gebruikers binnen onze organisatie wat betreft hun informatieverzorging wordt hierin benadrukt. Nieuwe toepassingen worden opgestart volgens informatie- en automatiseringsplannen die door de gebruikers zijn opgesteld. Deze plannen worden gebaseerd op de bedrijfsdoelstellingen, gekozen strategieën en doorslaggevende voorwaarden voor een succesvolle bedrijfsvoering. Zo is in het verslagjaar begonnen met enkele projecten, die betrekking hebben op moderne vormen van bankieren. Distributieconcept Ongetwijfeld zullen studies die nu plaatsvinden, leiden tot aanpassingen in de distributieconcepten van de lokale Rabobanken. Immers de ontwikkelingen op het gebied van elektronisch bankieren, geld- en betaalautomaten, creditcards, enz. beïnvloeden de bancaire concurrentie verhoudingen. Wij hebben reeds kunnen vaststellen dat deze moderne distributievormen de wezenlijke taak van de plaatselijke coöperatieve Rabobank niet zullen aantasten. Integendeel, waarschijnlijk zal met deze hulpmiddelen de functie van de Rabobanken binnen de lokale economische gemeenschappen eerder versterkt inhoud kunnen krijgen. Dit vereist echter een zorgvuldig gestructureerd proces. Daarbij is niet alleen de technische invulling van belang. Vooral is het noodzakelijk het Rabobankpersoneel op adequate wijze met automatisering te laten 30 Aantal Rabobankkantoren met baliecomputers aantal kantoren totaal aantal kantoren i kantoren met baliecomputer omgaan. Bovendien dient nadrukkelijk rekening te worden gehouden met het tempo, waarin de samenleving bereid is nieuwe vormen van bankieren te accepteren. Meer dan 1.000 baliecomputers Gedurende de voorbereidingsperiode van het 'bankkantoor voor de toekomst' vervolgen wij onze weg van het automatiseren van het balie- verkeer en het invoeren van het Rabobank Terminal Netwerk (RTN) met onverminderde kracht. Begin september 1 986 werd bij de Rabobank Surhuisterveen het duizendste kantoor binnen de Rabobankorganisatie uitgerust met de daarvoor benodigde baliecomputer. Het opzetten van het RTN is in de tweede helft van 1 986 versneld op gang gekomen. Via het RTN kunnen plaatselijke banken en Rabobank Nederland (computer)gegevens uitwisselen met elkaar en met andere organisaties. Bij circa 60 banken zijn inmiddels RTN-toepassingen ingevoerd. Voor beelden van deze toepassingen zijn: een eigen elektronisch postsysteem, het direct opvragen van beurskoersen en directe verbindingen met tour operators. Aan uitbreiding ervan wordt voortdurend gewerkt. Voor RTN wordt gebruik gemaakt van Datanet I van de PTT. De kosten van Datanet I zijn mede een factor bij het bepalen van het tempo waarin RTN in gebruik wordt genomen. Rabobank Computerdiensten BV Rabobank Computerdiensten BV - een dochterinstelling van Rabobank Nederland - stelt zich ten doel nieuwe vormen van dienstverlening op commerciële basis tot ontwikkeling te brengen. In de verslagperiode heeft deze vennootschap een belangrijke groei van de omzet kunnen realiseren. Ingevolge een herbezinning op haar taak en werkwijze zal de aansluiting van Rabobank Computerdiensten op de bestaande bancaire diensten, vooral op het betalingsverkeer, verder worden versterkt. De Lage Landen BV Voor De Lage Landen BV was 1986 over de gehele linie een goed jaar. De resultaten van het voorafgaande boekjaar werden opnieuw overtroffen. Het balanstotaal steeg van bijna f 1,5 miljard naar ruim f 2,1 miljard. De winst na belastingen nam toe tot f 1 3,6 (10,9) miljoen. De procentuele groei van de omzet was in de comsumptieve kredietverlening, alsook in de 31

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1986 | | pagina 17