■5!»
DELHEMp
i
Nederlanders zijn vanouds de
vervoerders van Europa. Zo is ruim 62%
van het vervoer over de weg van en naar
ons land in handen van het Nederlandse
goederenvervoer. Dagelijks passeren
honderden vrachtwagens de grens
overgang bij Venlo, in welke plaats deze
Rabobank is gevestigd.
TRANSPORT
SKayx'Csiiaat-
_L0ENH0U|
dl 69.6106 - f'A
visserij naar de vangst van kabeljauw en haring.
Ook in de grote zeevisserij bleven de bedrijfs-
uitkomsten op peil, dank zij de ruime
makreelvangsten, terwijl de vooruitzichten
voor de haringvisserij zijn verbeterd. De vloot
werd uitgebreid met enige nieuwe hek
trawlers.
Voor de mosselcultuur was het seizoen
1980-1981 gunstig, aangezien de schaarste
aan mosselen gepaard ging met een record-
prijs, waardoor de totale opbrengst steeg.
Het seizoen 1 981 -1 982 wordt, naarhetzich
laat aanzien, daarentegen gekenmerkt door
een veel ruimere aanvoer van mosselen en
een lagere prijs, waardoor de totale
opbrengst zal teruglopen.
Midden- en kleinbedrijf
A Igemeen
Het midden- en kleinbedrijf, dat ongeveer
40% van de beroepsbevolking omvat, heeft
een zeer moeilijk jaar achter de rug.
De volumedaling van de particuliere
consumptie en die van de investeringen in
bedrijven en woningen hebben dit deel van
het bedrijfsleven zwaar op de proef gesteld.
Ofschoon bedrijfssluitingen in deze sector
minder aandacht trekken, is ook hier toch
heel wat werkgelegenheid en kapitaal
verloren gegaan.
Groot- en detailhandel
De groothandel is er deze keer nog in
geslaagd het omzetvolume te handhaven.
De grotere bedrijven konden veelal hun
export vergroten, maar op de binnenlandse
markt verloren zij terrein. Van dit laatste
profiteerden op hun beurt weer de middel
grote en kleinere bedrijven. Ondanks deze
relatief gunstige omzetontwikkeling is het
aantal verliesgevende bedrijven echter
verder toegenomen tot circa 20%.
De detailhandel werd op harde wijze
geconfronteerd met de koopkrachtdaling van
de consument. Na een vermindering van het
omzetvolume met circa 4% in 1 980 moet
voor 1981 worden gerekend op een verdere
teruggang met ruim 7%. Vooral de
bestedingen aan duurzame consumptie
goederen zijn sterk gedaald.
De positie van de detailhandel is des te
knellender, omdat ook zijn aandeel in de
totale consumptie van het publiek sterk
terugloopt. Tijdens het verslagjaar liep
ruim 43% van de totale consumptieve
bestedingen ofwel f 91 miljard via de detail
handel; in 1 980 was dat nog 45%.
Een en ander had een verscherping van de
concurrentiestrijd tot gevolg. Het meeste
opzien baarde de prijzenslag bij de groot
winkelbedrijven in levensmiddelen.
Ook elders heeft dit verschijnsel zich echter
voorgedaan, zoals bij de handel in elektrische
apparaten en bouwmaterialen. In de levens
middelenbranche, waar nieuwe
ontwikkelingen zich vaak het eerst
manifesteren, heeft de toegenomen prijs
concurrentie geleid tot verscherpte kosten
bewaking en schaalvergroting. Het aantal
verkoopplaatsen liep terug bij een toename
van de totale verkoopoppervlakte, terwijl de
vervanging van volledige arbeidskrachten
door deeltijdkrachten werd voortgezet.
Tegenover een agressieve prijspolitiek met
minimale dienstverlening en een vrij globaal
assortiment staat echter ook een andere
benadering, namelijk het aanbod van een
gespecialiseerd assortiment met bijzondere
produkten en persoonlijke bediening.
Transport en garages
De schaalvergroting bij het wegvervoer ging
onverminderd door. Vooral ook door fusies is
het aantal transportbedrijven met meer dan
zes vrachtauto's gestegen van bijna 1.400 in
1 968 tot meer dan 2.000 in 1981.
Zowel in het binnenlandse als in het grens
overschrijdende vervoer stegen de kosten
sneller dan de opbrengsten. Ook de
bestaande overcapaciteit deed de
rentabiliteit verslechteren. Voor het grens
overschrijdende vervoer begint echter de
verbetering van de concurrentiepositie
positieve resultaten af te werpen.
29