Daarin lag in den aan vang de groote beteekenis en daardoor werd het ver trouwen gevestigd. Later geschiedde dit niet meer, werd de pandbrief ten laste van de Landschaft gebracht zonder vermelding van den naam van een bepaald goed. Die pandbrieven luidden aan toonder en konden gemakkelijk van hand tot hand gaan. In den aanvang was de naam pandbrief wel degelijk ge motiveerd, daar een bepaald pand onder mede aansprakelijkheid van de geheele corporatie was verbonden. Het voorbeeld van Silezië vond spoedig in andere deelen van Pruisen, Oost-Pruisen, West-Pruisen en Posen, navolging met geleidelijke wijzigingen. In enkele provinciën werden ook de bezitters van goederen, die geen pandbrieven hadden opgenomen, mede aansprakelijk gesteld, in andere kwam men daarvan terug, gaf alleen het recht aan ieder om pandbrieven op te nemen, waardoor deze dan mede aansprakelijk werd Het eerste stelsel had enkele ongewenschte gevolgen, gegoeden te zamen met minder goed gesitueerden aansprakelijk wordende, kregen de neiging al vast ook maar pandbrieven op te nemen, waarvan de opbrengst niet altijd goed besteed werd. De goede werking van dit stelsel hing natuurlijk af van de mogelijkheid om de pandbrieven te verkoopen. Aanvankelijk werden daarvoor vruchteloos in Nederland en Zwitserland pogingen aangewend2). Later ging het beter, 4 x) Büring stelde voor een Generallandschaftscasse op te richten, welke de adellijke goederen, voor welke dit werd gevraagd, met of 2/g der geschatte waarde kon be- leenen. Hij wilde daarvoor uitgeven 4 °/o pandbrieven en den debiteur 4 Jgj a 5% laten betalen. Het overschot zou bij veeziekten, hagelschade, brand, misgewas of oorlog kunnen strekken om den adel weer op den been te helpen. Prompte betaling van renten moest gevorderd worden, anders onmiddellijk verkoop. „Ich halte von keiner Administrationdenn darauf ruhet ein ewiger Fluch’’ was Bürings beginsel, dat door hypotheekbankdirecteuren in weerwil van de bemoedigende berichten bij inkoop van onroerende onderpanden, wel zal worden beaamd. Büring verwachtte dat spoedig de pandbrieven agio zouden doenzij moesten steeds inwisselbaar zijn, waarvoor een door den Koning beschikbaar te stellen fonds moest medehelpen. Hij verwachtte van deze maatregelen aanmerkelijke stijging van de prijzen der goederen, waardoor ook degenen, wier goederen door geldschieters met meer dan 2/g der waarde belast waren, zouden worden geholpen. Een verbod aan particuliere geldschieters om meer dan 4 o rente te vragen op eerste hypotheek beval hij aan. Ook uitbreiding van het stelsel tot eigendommen in de steden. „Dieses V^erk kann für des ganzen Landes V^ohlfahrt einer der wichtigsten werden, wenn es reell und mit der gehörigen Vorsicht eingerichtet wird Mauer, p. 195. 2) Opmerkelijk is het dat Büring aanvankelijk van verkoop der pandbrieven naar het buitenland niet wilde weten, geheel in overeenstemming met het oordeel van andere economische schrijvers in de 17e en 18e eeuw, zoo b.v. Child, die het leenen van buitenlandsch geld een ramp achtten. Büring wilde de uitvoer van pandbrieven met zware straffen beletten, Hij had vooral het oog op de Hollanders, wier publieke fondsen, bv. provinciale obligaties slechts 21/s °/o opleverden. „Würden nicht die Hol-

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Nederlandsche Hypotheekbank | 1915 | | pagina 65