19 SOORT. Transport 390.000 325.641 25 4 Staatsspoor 1910 1.000 94V2 945 3 Holl. IJz. Spoor 25.000 83 20.750 18.000 86 15.480 3Va% id. 1905 12.000 85% 10.275 4 Stoomvaartmij. „Nederland” 5.000 - 94% 4.725 -- 2x/2 M**. voor Gemeente-Crediet 9.000 73 6.570 - 3 id. 9.000 j 80 7.200 4 1 id. 11.000 95% 10.505 2.000 --- 99 1.980 4 ’s-Gravenhage 1907/1910 10.000 -- 95% 9.550 3 id. 1894 7.000 - 84 5.880 41/2% Semarang 1911 5.000 i 99% 4.993 75 4 ’s-Gravenhage 1908/1911 5.000 95% 4.775 5 Veendam 15.000 99% 14.925 4V2 Nederl. Schatkistbiljetten 250.000 100 250.000 Totaal 774.000 694.195 Aangezien elke andere waardebepaling willekeurig is, hebben wij gemeend of de koersen van 31 December 1913 of die van 28 Juli 1914 te moeten nemen. Wijl echter de noteeringen van 31 December lager zijn dan die van 28 Juli brachten wij de effecten volgens de noteeringen van 31 December 1913 op de balans. Tegenover deze effecten staat eene reserve voor koersverschillen groot 95.660.84, welke wij meer dan voldoende achten voor eventueele koersdaling. In dit boekjaar werd besloten voor ƒ200.000.— in de 5 Staatsleening deel te nemen. INGEKOCHTE ONDERPANDEN. Het bedrag der ingekochte onderpanden per 31 December 1914. Voorgesteld wordt tegenover eventueele waardevermindering een bedrag van 1000 aan de speciale reserve toe te voegen. Het in 1914 voor 8000.— ingekocht onderpand is voor datzelfde bedrag op de balans gebracht. Het daarbij geleden verlies van ƒ1080.97 is op de winst- en verlies rekening afgeschreven. INTEREST TE VORDEREN, Hoofdzakelijk loopende rente van de hypotheken en effecten. NOMINAAL BEDRAG. KOERS. KOERSWAARDE. 31/2 °4 id. 1889/1902 i- 4V2 Nederl. Bankinstelling

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Nederlandsche Hypotheekbank | 1914 | | pagina 25