19
SOORT.
Transport
390.000
325.641
25
4 Staatsspoor 1910
1.000
94V2
945
3 Holl. IJz. Spoor
25.000
83
20.750
18.000
86
15.480
3Va% id. 1905
12.000
85%
10.275
4 Stoomvaartmij. „Nederland”
5.000
-
94%
4.725
--
2x/2 M**. voor Gemeente-Crediet
9.000
73
6.570
-
3 id.
9.000
j
80
7.200
4 1 id.
11.000
95%
10.505
2.000
---
99
1.980
4 ’s-Gravenhage 1907/1910
10.000
--
95%
9.550
3 id. 1894
7.000
-
84
5.880
41/2% Semarang 1911
5.000
i
99%
4.993
75
4 ’s-Gravenhage 1908/1911
5.000
95%
4.775
5 Veendam
15.000
99%
14.925
4V2 Nederl. Schatkistbiljetten
250.000
100
250.000
Totaal
774.000
694.195
Aangezien elke andere waardebepaling willekeurig is, hebben wij gemeend of de
koersen van 31 December 1913 of die van 28 Juli 1914 te moeten nemen. Wijl echter
de noteeringen van 31 December lager zijn dan die van 28 Juli brachten wij de effecten
volgens de noteeringen van 31 December 1913 op de balans.
Tegenover deze effecten staat eene reserve voor koersverschillen groot 95.660.84,
welke wij meer dan voldoende achten voor eventueele koersdaling.
In dit boekjaar werd besloten voor ƒ200.000.— in de 5 Staatsleening deel te
nemen.
INGEKOCHTE ONDERPANDEN.
Het bedrag der ingekochte onderpanden per 31 December 1914.
Voorgesteld wordt tegenover eventueele waardevermindering een bedrag van 1000
aan de speciale reserve toe te voegen.
Het in 1914 voor 8000.— ingekocht onderpand is voor datzelfde bedrag op de
balans gebracht. Het daarbij geleden verlies van ƒ1080.97 is op de winst- en verlies
rekening afgeschreven.
INTEREST TE VORDEREN,
Hoofdzakelijk loopende rente van de hypotheken en effecten.
NOMINAAL
BEDRAG.
KOERS.
KOERSWAARDE.
31/2 °4 id. 1889/1902
i-
4V2 Nederl. Bankinstelling