met een vestiging in Eindhoven is vertegenwoordigd. Op 9 december namen wij kantoor Enschede in gebruik. Het onderzoek ‘Commercieel vastgoed in Twente. Dynamiek en ruimte tussen Regge en Dinkel’, werd enige tijd daarvoor aan oude en mogelijk nieuwe Twentse relaties verstuurd als een voorbode van onze hernieuwde aanwezigheid in de regio. Momenteel wordt hard gewerkt aan een onderzoek naar de markt ontwikkelingen in de provincie Gelderland, dat waarschijnlijk in het tweede kwartaal van dit jaar zal worden gepubliceerd. FGH rXPFBTISr Per 1 januari 1999 van dit jaar is FGH Expertise opgericht. Deze nieuwe loot aan de stam komt direct voort uit FGH Real Estate Valuation Services, een vooral op de waardering van vastgoed gerichte dochteronderneming. Nieuw in de aanpak is de bundeling van dienstverlening, waardoor - naast waarderingsaspecten - zowel fiscale-, juridische-, bouwtechnische-, commerciële en marktkennis via een 'loket' aan bestaande en nieuwe doelgroepen wordt aangeboden. Dit betekent een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de traditionele meer functiegerichte benadering. Wij zijn ervan overtuigd dat FGH Expertise in de komende jaren een belangrijke bijdrage zal leveren aan het verder versterken van onze reputatie als 'de vastgoedbank' De eerste - positieve - reacties uit de markt stemmen ons wat dat betreft hoopvol. Door de jarenlange onderlinge ervaring en de uitstekend functionerende samenwerking met de partners binnen EuroExpert (Drivers Jonas, Foncier Expertise en BV Immobilien Expertise GmbH|, heeft FGH Expertise de mogelijkheid om ook op Europese schaal haar diensten aan te bieden. FGH Expertise heeft ook inter nationaal gezien een vliegende start gemaakt. Met name vanuit de Duitse en de Engelse markt blijkt de nodige belangstelling voor het dienstenpakket van onze nieuwe dochter te bestaan. NIEUW LOGO EN NIEUWE CAMPAGNE Tijdens de succesvolle uitreiking van de vijfde FGH Vastgoedprijs - aan Kantoren Fonds Nederland Management BV voor de ontwikkeling van WTC Amsterdam Airport - is aan onze goede relaties en andere genodigden voor het eerst ons nieuwe logo getoond. De skyline in de achtergrond geeft zonneklaar ons aandachtsgebied als vastgoedbank weer: commercieel vastgoed. Eind vorig jaar is tevens een nieuwe 'corporate' campagne van start gegaan. Deze campagne markeert een verdere stap in een nadrukkelijker publicitaire aanwezigheid; passend bij onze, volgens NIPO-onderzoek in de branche onomstreden positie als dé vastgoedbank. MARKTONTWIKKFI INGFN In ons Vastgoedbericht 1999 ‘Kiezen of verliezen. Locatie Nederland in bet Europa van nu. besteden wij zoals gebruikelijk ruime aandacht aan de markt ontwikkelingen van afgelopen jaar en signaleren wij een aantal belangwekkende trends. Vandaar dat wij ons in dit directieverslag willen beperken tot enkele hoofdlijnen. De vraag naar kwaliteit en de toenemende concurrentie onder invloed van de Europese toenadering zijn daarbij de belangrijke punten. FRONT- EN BACKOFFICEMETERS De diversificatie in de kantoren- markt wordt onder meer zichtbaar in de scheiding van front- en backoffice. In principe volgt deze ruimtelijke scheiding van bedrijfsactiviteiten de organisatorische scheiding tussen topmanagement en het operationele bedrijf. De eisen die beiden stellen aan een locatie verschillen sterk. Dit groeiend onderscheid tussen 'front- en backofficemeters' heeft zijn effect op de huur- en grond prijzen op de desbetreffende locaties. De verplaatsing van het hoofd kantoor van Philips naar Amsterdam is een schoolvoorbeeld van deze ontwikkeling. De nabijheid van Schiphol is de troefkaart van de Zuidas als onze meest prestigieuze 'frontoffice- locatie'. Om de aantrekkingskracht voor internationaal concurrerende bedrijfshuisvesting te behouden en kapitaalvernietiging te voorkomen, menen wij dat de in dit gebied gedane investeringen optimaal benut moeten worden. Van alle gepresenteerde alternatieven voldoet alleen het behoud van de luchthaven op de huidige locatie aan deze voorwaarde. Op de lange termijn kan wellicht een satellietvestiging met snelle onderlinge verbindingen ontwikkeld worden, waardoor de reeds gedane investeringen in vastgoed op de huidige locatie hun waarde behouden. FUNCTIF 1/01 GT BERFIKRAARHFin De traditionele structuren in de winkelmarkt staan al enige jaren onder druk. De markt krijgt nu meer dan ooit de ruimte om alternatieven te ontwikkelen, vooral doordat de overheid haar grip op de ontwikkelingen lijkt te willen versoepelen. Nieuwe ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld het ontstaan van GDV- en PDV-locaties en 'convenience-locaties' op vervoers knooppunten. Ook in de winkelmarkt wordt diversificatie zichtbaar. Elk winkeltype heeft eigen karakteristieken, grotendeels bepaald door het productaanbod en het profiel van de doelgroep en stelt daardoor specifieke eisen aan de vestigingslocatie. CLUSTERING BINNEN SECTOREN In de bedrijfsruimtemarkt werd - onder meer ingegeven door een noodzakelijke efficiencyverbetering - de scheiding van de productiekolom als eerste zichtbaar. Daarnaast wordt door het scheiden van de productiekolom beter tegemoet gekomen aan de milieueisen die de overheid stelt aan de vestiging van een bedrijf. De diversificatie die zich momenteel ook hier manifesteert, krijgt vorm door de clustering van gelijksoortige bedrijvigheid. Door het aanbieden van gespecialiseerde bedrijfsterreinen wordt voorzien in en sturing gegeven aan deze specifieke vraag.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesch-Groningsche Hypotheekbank / FGH Bank | 1998 | | pagina 10