In alle opzichten is vakbekwaamheid voor een dienstenverlenend
bedrijf als het onze een eerste voorwaarde voor continuïteit.
Maatschappelijke en economische ontwikkelingen hebben grote
invloed op de deelmarkten waarin wij werkzaam zijn. Het is dan ook
nodig dat onze medewerkers de mogelijke gevolgen daarvan voor ons
bedrijf juist inschatten en steeds hun expertise in het licht van deze
veranderingen bijstellen.
Naast vakbekwaamheid is samenwerking tussen medewerkers en
tussen onderdelen van ons bedrijf essentieel. Dit vereist duidelijkheid in
taakverdeling en open communicatie. Onze medewerkers moeten
weten hoe hun werk samenhangt met dat van hun collega's en op welke
wijze het beste kan worden tegemoetgekomen aan de behoeften van
onze cliënten.
Ten derde is de interne werksfeer sterk bepalend voor succes. Het
plezier in het werk wordt bevorderd door heldere doelstellingen, door
deelname in besluitvorming op het eigen werkterrein en door een zo
groot mogelijke delegatie in de uitvoering van dat werk.
Vanuit deze grondgedachten wordt gewerkt aan het concreet inhoud
geven aan het sociale beleid. Bijkomende factoren zijn dat ons bedrijf de
laatste jaren snel is gegroeid en dat de complexiteit aanzienlijk is
toegenomen. Mede hierdoor is het nodig om een aantal regelingen,
waaruit rechten en plichten voortvloeien, duidelijker op schrift te
stellen.
Op korte termijn wordt speciale aandacht gegeven aan:
het verder vorm geven aan loopbaanbegeleiding;
en aan:
organisatie-ontwikkeling, waarbij wordt gestreefd naar een grotere
onderlinge uitwisselbaarheid en een grotere mate van eigen
verantwoordelijkheid;
arbeidsvoorwaardenbeleid, waaronder te verstaan het aanpassen en
uitbreiden van de regelingen m.b.t. de primaire en secundaire
arbeidsvoorwaarden en het systematisch onderbouwen van de
beloningsverhoudingen;
het bevorderen van maatregelen die erop gericht zijn de
communicatie binnen en tussen de directoraten en afdelingen te
verbeteren en de inspraak en medezeggenschap in beslissingen die
het eigen werk beïnvloeden, te vergroten.
Als belangrijke onderwerpen die in het afgelopen jaar aan de orde zijn
geweest c.q. binnenkort zullen worden afgerond, vermelden wij de
volgende:
Na een periode van intensief overleg is de woonplaatsverandering- en
verhuisregeling terzake van de overplaatsing van ons hoofdkantoor
naar Utrecht in augustus van kracht geworden. Vanaf de eerste aanzet
tot heden hebben ongeveer 30 medewerkers van deze regeling gebruik
gemaakt. Om de fiscale afhandeling te vereenvoudigen zijn wij met het
Ministerie van Financiën een regeling overeengekomen voor
rechtstreekse afdracht. Door deze maatregel wordt een stuk
onzekerheid bij het personeel weggenomen en is de administratieve
afhandeling eenvoudiger en overzichtelijker geworden. Nu inmiddels
ook de bouw van het nieuwe hoofdkantoor is begonnen, verwachten wij
dat in 1981 een groot aantal medewerkers gebruik zal maken van deze
regeling. Ook de regeling voor personeelshypotheken heeft een aantal
wijzigingen ondergaan.