In alle opzichten is vakbekwaamheid voor een dienstenverlenend bedrijf als het onze een eerste voorwaarde voor continuïteit. Maatschappelijke en economische ontwikkelingen hebben grote invloed op de deelmarkten waarin wij werkzaam zijn. Het is dan ook nodig dat onze medewerkers de mogelijke gevolgen daarvan voor ons bedrijf juist inschatten en steeds hun expertise in het licht van deze veranderingen bijstellen. Naast vakbekwaamheid is samenwerking tussen medewerkers en tussen onderdelen van ons bedrijf essentieel. Dit vereist duidelijkheid in taakverdeling en open communicatie. Onze medewerkers moeten weten hoe hun werk samenhangt met dat van hun collega's en op welke wijze het beste kan worden tegemoetgekomen aan de behoeften van onze cliënten. Ten derde is de interne werksfeer sterk bepalend voor succes. Het plezier in het werk wordt bevorderd door heldere doelstellingen, door deelname in besluitvorming op het eigen werkterrein en door een zo groot mogelijke delegatie in de uitvoering van dat werk. Vanuit deze grondgedachten wordt gewerkt aan het concreet inhoud geven aan het sociale beleid. Bijkomende factoren zijn dat ons bedrijf de laatste jaren snel is gegroeid en dat de complexiteit aanzienlijk is toegenomen. Mede hierdoor is het nodig om een aantal regelingen, waaruit rechten en plichten voortvloeien, duidelijker op schrift te stellen. Op korte termijn wordt speciale aandacht gegeven aan: het verder vorm geven aan loopbaanbegeleiding; en aan: organisatie-ontwikkeling, waarbij wordt gestreefd naar een grotere onderlinge uitwisselbaarheid en een grotere mate van eigen verantwoordelijkheid; arbeidsvoorwaardenbeleid, waaronder te verstaan het aanpassen en uitbreiden van de regelingen m.b.t. de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en het systematisch onderbouwen van de beloningsverhoudingen; het bevorderen van maatregelen die erop gericht zijn de communicatie binnen en tussen de directoraten en afdelingen te verbeteren en de inspraak en medezeggenschap in beslissingen die het eigen werk beïnvloeden, te vergroten. Als belangrijke onderwerpen die in het afgelopen jaar aan de orde zijn geweest c.q. binnenkort zullen worden afgerond, vermelden wij de volgende: Na een periode van intensief overleg is de woonplaatsverandering- en verhuisregeling terzake van de overplaatsing van ons hoofdkantoor naar Utrecht in augustus van kracht geworden. Vanaf de eerste aanzet tot heden hebben ongeveer 30 medewerkers van deze regeling gebruik gemaakt. Om de fiscale afhandeling te vereenvoudigen zijn wij met het Ministerie van Financiën een regeling overeengekomen voor rechtstreekse afdracht. Door deze maatregel wordt een stuk onzekerheid bij het personeel weggenomen en is de administratieve afhandeling eenvoudiger en overzichtelijker geworden. Nu inmiddels ook de bouw van het nieuwe hoofdkantoor is begonnen, verwachten wij dat in 1981 een groot aantal medewerkers gebruik zal maken van deze regeling. Ook de regeling voor personeelshypotheken heeft een aantal wijzigingen ondergaan.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesch-Groningsche Hypotheekbank / FGH Bank | 1980 | | pagina 31