1978 volledige volstorting van het geplaatste aandelenkapitaal
te effectueren.
Begin november 1977 vond de officiële aankondiging plaats van
een claimemissie van nominaal ƒ4.590.000,volgestorte gewone
aandelen op naam in onze vennootschap tegen een koers van
950 met inschrijving op 11 november en storting op
12 december 1977. Deze emissie is een succes geworden.
Met deze kapitaaluitbreiding en de in de loop van 1978 te
realiseren volledige volstorting van het aandelenkapitaal is naar
onze mening een hecht fundament gelegd voor de verdere
groei van onze bedrijfsactiviteiten. Een voorstel tot statuten
wijziging, noodzakelijk geworden door de wijziging van de
kapitalisatie, wordt aan de komende algemene vergadering van
aandeelhouders ter goedkeuring voorgelegd. Deze gelegenheid
zal worden aangegrepen om ook een aantal andere wenselijke
veranderingen in de statuten aan te brengen.
In voorgaande jaarverslagen hebben wij U op de hoogte
gehouden van de ontwikkelingen op het punt van de inpassing
van het hypotheekbankwezen in de financiële ordening in
Nederland middels een aparte regeling, gebaseerd op het ontwerp
Wet Toezicht Kredietwezen. De ontwikkelingen op dit terrein
hebben ernstige vertraging ondervonden door de kabinetscrisis
in het voorjaar 1977 en de langdurige kabinetsformatie, die
daarop volgde. De informatieve gesprekken van de Nederlandse
Vereniging van Hypotheekbanken met het Ministerie van
Financiën en De Nederlandsche Bank werden echter voortgezet.
Hierbij heeft onze bedrijfstak bijzondere aandacht gevraagd voor
de historisch gegroeide positie van het hypotheekbankwezen in
Nederland, omdat wij van mening zijn dat hierin de basis moet
worden gevonden voor een wettelijke regeling.
Reeds vóór de tweede wereldoorlog hadden de hypotheekbanken,
in verenigingsverband, primair ter bescherming van de belangen
van hun krediteuren een aantal solvabiliteits- en liquiditeitsnormen
ontwikkeld, welke nog steeds grondslag vormen voor de solide
status van het hypotheekbankwezen in Nederland. De aanvaarding
van deze normen is noodzakelijk om als bedrijf tot lid van de
Nederlandse Vereniging van Hypotheekbanken te worden
toegelaten; een onafhankelijk controle-orgaan is met het toezicht
op de naleving belast.
Een bedrijfseconomisch toezicht van de zijde van De Neder
landsche Bank op basis van de nieuwe wetgeving zal zoveel
mogelijk dienen aan te sluiten bij hetgeen historisch is gegroeid,
wil het hypotheekbankwezen in zijn verdere ontwikkeling niet
belemmerd worden.
Dit toezicht kan niet rechtstreeks op basis van het ontwerp Wet
Toezicht Kredietwezen worden gerealiseerd, doch dient op grond
van deze wet bij maatregel van bestuur te worden vastgelegd. De
oorzaak hiervan is gelegen in het feit dat de hypotheekbanken
zich in het karakter van hun aangetrokken middelen wezenlijk
onderscheiden van de instellingen waarvoor deze wetgeving
primair is bedoeld. Deze laatste financieren zich namelijk in
hoofdzaak met middelen, waarvan de looptijd korter is dan twee
jaar. De looptijd van de passieve middelen van de hypotheek
banken is voor het overgrote deel langer dan twee jaar.
Het is duidelijk dat deze wezenlijke verschillen ook moeten leiden
tot een verschil in normstelling, welke De Nederlandsche Bank
bij haar toezicht uit oogpunt van solvabiliteit en liquiditeit zal
hanteren.