1978 volledige volstorting van het geplaatste aandelenkapitaal te effectueren. Begin november 1977 vond de officiële aankondiging plaats van een claimemissie van nominaal ƒ4.590.000,volgestorte gewone aandelen op naam in onze vennootschap tegen een koers van 950 met inschrijving op 11 november en storting op 12 december 1977. Deze emissie is een succes geworden. Met deze kapitaaluitbreiding en de in de loop van 1978 te realiseren volledige volstorting van het aandelenkapitaal is naar onze mening een hecht fundament gelegd voor de verdere groei van onze bedrijfsactiviteiten. Een voorstel tot statuten wijziging, noodzakelijk geworden door de wijziging van de kapitalisatie, wordt aan de komende algemene vergadering van aandeelhouders ter goedkeuring voorgelegd. Deze gelegenheid zal worden aangegrepen om ook een aantal andere wenselijke veranderingen in de statuten aan te brengen. In voorgaande jaarverslagen hebben wij U op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen op het punt van de inpassing van het hypotheekbankwezen in de financiële ordening in Nederland middels een aparte regeling, gebaseerd op het ontwerp Wet Toezicht Kredietwezen. De ontwikkelingen op dit terrein hebben ernstige vertraging ondervonden door de kabinetscrisis in het voorjaar 1977 en de langdurige kabinetsformatie, die daarop volgde. De informatieve gesprekken van de Nederlandse Vereniging van Hypotheekbanken met het Ministerie van Financiën en De Nederlandsche Bank werden echter voortgezet. Hierbij heeft onze bedrijfstak bijzondere aandacht gevraagd voor de historisch gegroeide positie van het hypotheekbankwezen in Nederland, omdat wij van mening zijn dat hierin de basis moet worden gevonden voor een wettelijke regeling. Reeds vóór de tweede wereldoorlog hadden de hypotheekbanken, in verenigingsverband, primair ter bescherming van de belangen van hun krediteuren een aantal solvabiliteits- en liquiditeitsnormen ontwikkeld, welke nog steeds grondslag vormen voor de solide status van het hypotheekbankwezen in Nederland. De aanvaarding van deze normen is noodzakelijk om als bedrijf tot lid van de Nederlandse Vereniging van Hypotheekbanken te worden toegelaten; een onafhankelijk controle-orgaan is met het toezicht op de naleving belast. Een bedrijfseconomisch toezicht van de zijde van De Neder landsche Bank op basis van de nieuwe wetgeving zal zoveel mogelijk dienen aan te sluiten bij hetgeen historisch is gegroeid, wil het hypotheekbankwezen in zijn verdere ontwikkeling niet belemmerd worden. Dit toezicht kan niet rechtstreeks op basis van het ontwerp Wet Toezicht Kredietwezen worden gerealiseerd, doch dient op grond van deze wet bij maatregel van bestuur te worden vastgelegd. De oorzaak hiervan is gelegen in het feit dat de hypotheekbanken zich in het karakter van hun aangetrokken middelen wezenlijk onderscheiden van de instellingen waarvoor deze wetgeving primair is bedoeld. Deze laatste financieren zich namelijk in hoofdzaak met middelen, waarvan de looptijd korter is dan twee jaar. De looptijd van de passieve middelen van de hypotheek banken is voor het overgrote deel langer dan twee jaar. Het is duidelijk dat deze wezenlijke verschillen ook moeten leiden tot een verschil in normstelling, welke De Nederlandsche Bank bij haar toezicht uit oogpunt van solvabiliteit en liquiditeit zal hanteren.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesch-Groningsche Hypotheekbank / FGH Bank | 1977 | | pagina 15