Voorts werd opgericht de n.v. ‘G.B.F.’, waarin wij samenwerken
met Buys Handelmaatschappij en Aannemingsmaatschappij Gebam.
In deze laatste vennootschap, waarvan 50% van het aandelenkapitaal
in ons bezit is, werken wij samen met de Verenigde Bedrijven
Nederhorst en met Pakhoed.
De samenwerking met de Bank voor de Bouwnijverheid werd in
1969 uitgebreid. Twee objecten werden in ontwikkeling genomen.
Drie objecten, te weten flats en verzorgingsflats voor verkoop aan
particulieren zijn in uitvoering genomen en zullen in de loop van
1970/1971 gereed komen.
De afbouw van het winkelcentrum te Heerlen is eind 1969
voltooid; met uitzondering van een klein aantal flats is het gehele
object verhuurd.
In samenwerking met de Bredero Groep te Utrecht werd besloten
tot stichting van een beleggingsmaatschappij de n.v. Nevamij.
In de eerstvolgende vier j aren zal voor in totaal 150 200
miljoen nieuw te creëren vast goed in deze maatschappij worden
ondergebracht.
Met de bouw van een winkelcentrum te Cuyk werd een aanvang
gemaakt. De eerste fase - een Vendette en zes winkels met boven
woningen - komt in 1970 gereed.
Met de bouw van 41 eengezinswoningen te Delft werd begonnen.
Inmiddels is ongeveer 50% verkocht; in 1970 zal dit object
gereedkomen.
16
Van het plan Hoog Catharijne te Utrecht, hetwelk wij met de
Bredero Groep tot uitvoering brengen, is de eerste fase - het
deelproject Jaarbeursplein - gereedgekomen met uitzondering
van het daarin opgenomen Hobday Inn-Hotel, dat in juni 1970
zal worden geopend.
De verhuur van de showroom- en kantoorruimten verliep zeer
vlot.
De exploitatie van de parkeergarage voor 1000 auto’s zal
- althans de eerste jaren - naar verwachting niet sluitend zijn. Dit
is een voorbeeld van onze hiervoor gemaakte opmerking, dat
in de totaliteit van het plan ook een minder rendabel object mede
kan worden tot stand gebracht, indien het plan als geheel voldoende
rendement oplevert.
De thans gereedgekomen bebouwing, die ongeveer een/zesde deel
van het gehele plan uitmaakt, heeft het aanzien van dit stadsdeel
reeds aanmerkelijk verhoogd. Met de uitvoering van de tweede fase,
de reconstructie van het Vredenburg, is inmiddels een aanvang
gemaakt.
Het plan Hoog Catharijne dat - exclusief de grondkosten - van
particuliere zijde een investering van 400 miljoen zal vergen, zal
volgens schema in 1980 voltooid zijn. Dit is bijna 25 jaren nadat
de eerste opdracht voor het bestuderen van de verkeersproblematiek
van de binnenstad door de gemeente werd verleend.
In onze beleggingsportefeuille vonden verschillende mutaties plaats,
waarbij veelal oudere woningen door nieuw vast goed werden
vervangen.