ven. Daar een juist functioneren van de doorstro ming een uitermate belangrijk sociaal en econo misch desideratum is, willen wij een poging doen de essenties hiervan weer te geven. Wij moeten ons daartoe afvragen wat onder doorstroming moet worden verstaan, hoe zij functioneert en welke instrumenten haar reguleren. Onder doorstroming moet ons inziens worden ver staan de continue herverdeling van het woning- volume, welke tendeert naar een optimale verdeling van het woongenot. Deze definitie stelt ons voor de noodzaak om uit spraak te doen over hetgeen onder een optimale verdeling moet worden verstaan. De minister van volkshuisvesting heeft als doel van zijn beleid uit gesproken - wij hebben dit in ons vorige jaarverslag reeds aangehaald het bereiken van de situatie waarbij subsidiëring niet meer nodig zal zijn en waarbij ieder, met uitzondering van de sociaal- zwakkeren, de economische huur voor zijn woning zal betalen. Wij kunnen dus concluderen dat, zodra een evenwichtssituatie op de woningmarkt zal zijn bereikt, de optimale verdeling van het woningbe stand zal worden verkregen door de werking van het prijsmechanisme. Alleen voor de sociaal-zwak- keren zullen andere maatstaven dan de koopkrach tige vraag moeten gelden, opdat ook voor deze categorie een optimale verdeling van het woonge not wordt bereikt. Indien wij over de woningmarkt spreken moeten wij er altijd op bedacht zijn dat hier geen sprake is van één markt; zij valt in feite in vele geografische deelmarkten uiteen als gevolg van allerlei gebon denheden aan een bepaalde streek, onder meer door de gebondenheid aan de plaats waar men werkt. In deze verschillende deelmarkten zal het evenwicht tussen vraag en aanbod op verschillende momenten worden bereikt. Er zijn belangrijke delen van ons land die in de eindfase van liberalisatie verkeren. Een uitspraak over wat onder sociaal-zwakkeren moet worden verstaan, zal voor deze gebieden daarom reeds thans moeten gebeuren. Richtlijnen voor een indi viduele subsidie aan deze categorie zullen moeten worden gegeven. Het is mogelijk deze sociaal-zwakkeren geheel vrij te laten in de keuze van hun woning, indien de individuele subsidie zich uitsluitend zou beperken tot een bedrag dat correleert met de draagkracht van het gezin; het is echter ook mogelijk om aanwijzin gen te geven betreffende de soort woningen met aanduiding van huurklasse—die zij mogen bewonen. In een dergelijke geliberaliseerde markt is het prijs mechanisme dan het instrument dat de doorstro ming reguleert. Niettemin bestaat er nog een zeer duidelijke prijsvervalsing voor die categorie wo ningen, waarvan de subsidies nog niet afgebroken zijn en de huren nog niet zijn bijgesteld. Eerst wan neer dit is geschied zal de koopkrachtige vraag, waarbij wij voor de sociaal-zwakkeren de indivi duele subsidie meetellen, de optimale verdeling tot stand brengen. Tot zolang kan derhalve een ander distributie-element niet worden gemist. Dit heeft zijn juridisch handvat in de woningwet. In dien men voor de sociaal-zwakkeren de voorkeur zou geven aan een systeem van individuele subsidie, waarbij de soort woningen welke zij mogen bewo nen is voorgeschreven, zal ook na de totale libera lisatie van de woningmarkt voor hen een extra distributie-element blijven bestaan. Wij geven ech ter aan een dergelijk systeem, gezien de onnodige beperking der keuzevrijheid, niet de voorkeur. In de geografische markten, waar met de liberali satie nog geen begin kon worden gemaakt, zal het 16 DOORSTROMING

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesch-Groningsche Hypotheekbank / FGH Bank | 1968 | | pagina 18