doordat de Vereeniging voor den Effectenhandel
vastgoedfondsen alleen tot de notering ter beurze
wilde toelaten als de bepalingen van het fonds bij
voorbaat zouden uitsluiten, dat de vaste goederen
bezwaard kunnen worden. Wij hebben dit een on
verantwoorde belemmering genoemd voor de ont
wikkeling van vastgoedfondsen. Gelukkig heeft de
Vereeniging thans toestemming verleend aan vast
goedfondsen met bezwaard onroerend goed om, zij
het onder bepaalde voorwaarden, beursnotering te
verkrijgen. Hierdoor werd de weg tot een verdere
ontwikkeling van deze fondsen geopend.
De statutenwijziging, die in het afgelopen jaar tot
stand kwam, was in feite bedoeld om de organisatie
vorm, zoals deze in ons bedrijf was gegroeid, te lega
liseren. Zij omvatte het creëren van directies over
de verschillende bedrijfssectoren met als overkoe
pelend orgaan een Raad van Bestuur; de functie
van de Commissie van Toezicht kwam te vervallen,
waardoor de controlerende functie thans uitsluitend
door de Raad van Commissarissen wordt uitge
oefend.
Aangezien de structuur van de onderneming tegen
woordig in het middelpunt der belangstelling staat,
willen wij op grond van de ervaring in ons bedrijf
hieronder nader op deze materie ingaan.
Men krijgt vaak de indruk dat degenen, die over de
noodzaak van veranderingen praten, de onder
neming te weinig van binnenuit hebben beleefd.
Dit blijkt ondermeer bij de discussie over de mede
zeggenschap.
Medezeggenschap houdt in dat ieder, die in het be
drijf werkzaam is, maximaal betrokken wordt bij
het bedrijfsgebeuren en dat tevens in het bedrijf
maximale bereidheid bestaat naar anderen te luis
teren; medezeggenschap kan nimmer inhouden:
meebeslissen over onderwerpen, waarover men geen
oordeel kan hebben.
Ten onrechte wordt veelal aangenomen dat mede
zeggenschap alleen in een geïnstitutionaliseerd
kader te verwezenlijken is, namelijk via een onder
nemingsraad. Hoewel in ons bedrijf nog geen on
dernemingsraad bestaat, vindt medezeggenschap
op vele plaatsen en manieren indringender plaats
dan via een ondernemingsraad mogelijk zou zijn.
De complexiteit van de samenleving en de sterke
arbeidsdifferentiatie binnen het bedrijf stellen een
onderneming voor een veelheid van vragen en be
slissingen, waarop alleen antwoord kan worden
gegeven door inschakeling van allen, die bij het
bedrijfsproces betrokken zijn. Het is onjuist te
menen, dat beslissingen alleen aan de top worden
genomen. De taak van de Raad van Bestuur is voor
alles gelegen in de coördinatie van het totaal der
beleidsbeslissingen, opdat eenheid van optreden
ontstaat.
Deze methode van werken houdt, naast in het be
drijf doorwerkende delegatie van bevoegdheden,
tevens in dat beslissingen steunen op doorgegeven
adviezen.
Het is duidelijk dat bij de bovengeschetste ontwik
keling een medebesturende functie van het com
missariaat, of een delegatie hieruit, niet meer past.
De opheffing van de Commissie van Toezicht, welke
door haar preventieve goedkeuring ten aanzien van
een aantal dagelijkse beleidsbeslissingen een mede
besturende functie had, is dan ook een logisch ge
volg van de ontwikkelingen.
De in het rapport „Herziening van het Onderne-
18
DE ORGANISATIE