doordat de Vereeniging voor den Effectenhandel vastgoedfondsen alleen tot de notering ter beurze wilde toelaten als de bepalingen van het fonds bij voorbaat zouden uitsluiten, dat de vaste goederen bezwaard kunnen worden. Wij hebben dit een on verantwoorde belemmering genoemd voor de ont wikkeling van vastgoedfondsen. Gelukkig heeft de Vereeniging thans toestemming verleend aan vast goedfondsen met bezwaard onroerend goed om, zij het onder bepaalde voorwaarden, beursnotering te verkrijgen. Hierdoor werd de weg tot een verdere ontwikkeling van deze fondsen geopend. De statutenwijziging, die in het afgelopen jaar tot stand kwam, was in feite bedoeld om de organisatie vorm, zoals deze in ons bedrijf was gegroeid, te lega liseren. Zij omvatte het creëren van directies over de verschillende bedrijfssectoren met als overkoe pelend orgaan een Raad van Bestuur; de functie van de Commissie van Toezicht kwam te vervallen, waardoor de controlerende functie thans uitsluitend door de Raad van Commissarissen wordt uitge oefend. Aangezien de structuur van de onderneming tegen woordig in het middelpunt der belangstelling staat, willen wij op grond van de ervaring in ons bedrijf hieronder nader op deze materie ingaan. Men krijgt vaak de indruk dat degenen, die over de noodzaak van veranderingen praten, de onder neming te weinig van binnenuit hebben beleefd. Dit blijkt ondermeer bij de discussie over de mede zeggenschap. Medezeggenschap houdt in dat ieder, die in het be drijf werkzaam is, maximaal betrokken wordt bij het bedrijfsgebeuren en dat tevens in het bedrijf maximale bereidheid bestaat naar anderen te luis teren; medezeggenschap kan nimmer inhouden: meebeslissen over onderwerpen, waarover men geen oordeel kan hebben. Ten onrechte wordt veelal aangenomen dat mede zeggenschap alleen in een geïnstitutionaliseerd kader te verwezenlijken is, namelijk via een onder nemingsraad. Hoewel in ons bedrijf nog geen on dernemingsraad bestaat, vindt medezeggenschap op vele plaatsen en manieren indringender plaats dan via een ondernemingsraad mogelijk zou zijn. De complexiteit van de samenleving en de sterke arbeidsdifferentiatie binnen het bedrijf stellen een onderneming voor een veelheid van vragen en be slissingen, waarop alleen antwoord kan worden gegeven door inschakeling van allen, die bij het bedrijfsproces betrokken zijn. Het is onjuist te menen, dat beslissingen alleen aan de top worden genomen. De taak van de Raad van Bestuur is voor alles gelegen in de coördinatie van het totaal der beleidsbeslissingen, opdat eenheid van optreden ontstaat. Deze methode van werken houdt, naast in het be drijf doorwerkende delegatie van bevoegdheden, tevens in dat beslissingen steunen op doorgegeven adviezen. Het is duidelijk dat bij de bovengeschetste ontwik keling een medebesturende functie van het com missariaat, of een delegatie hieruit, niet meer past. De opheffing van de Commissie van Toezicht, welke door haar preventieve goedkeuring ten aanzien van een aantal dagelijkse beleidsbeslissingen een mede besturende functie had, is dan ook een logisch ge volg van de ontwikkelingen. De in het rapport „Herziening van het Onderne- 18 DE ORGANISATIE

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesch-Groningsche Hypotheekbank / FGH Bank | 1967 | | pagina 23