een streven, dat wij met instemming begroeten.
Wil men aansluiting zoeken bij de woningbehoef
te, dan zal er een grotere belangstelling dienen te
worden gewekt voor de exploitatie van goedkope
huurwoningen. Hiervoor zullen de exploitanten
echter redelijke zekerheid wensen te hebben over
de verdere huurpolitiek van de Regering, waarbij
zij in het bijzonder geïnteresseerd zullen zijn in
een zo spoedig mogelijk bereiken van de even-
wichtshuren voor het hele woningbezit.
Wij achten het twijfelachtig of het bij de voor
gestelde premieregeling gekozen systeem van jaar
lijkse bijdragen voor goedkope particuliere huur
woningen in de praktijk zal voldoen. Ten opzichte
van de bestaande heeft de ontworpen regeling
wel een huurverlagend effect, niettemin kan zij
zelfs bij de tegenwoordige rentestand niet concur
reren met de woningwetwoningen. Nog ernstiger
zou de situatie worden indien de rente op de kapi
taalmarkt een verdere stijging zou vertonen.
In ons vorige verslag wezen wij op het gevaar
van de op een kunstmatige situatie gebaseerde
overheidsgaranties, die onvoldoend koopkrach-
tigen tot aankoop van een eigen woning deden
overgaan. Thans stelt de Regering zich voor in
plaats van voor toprisico’s gemeentegaranties
voor het volle leningbedrag, zijnde maximaal
90 van de stichtingskosten, te doen geven. Het
is duidelijk, dat bij dit systeem de selecterende
werking, die anders van de kredietverlening uit-
Verhouding per 100 gereedgekomen gewone woningen (zonder bedrijf) van eigen-1huurwoningen, gebouwd
in opdracht van particulieren. Bron - CB s
10
10 gereedgekomen woningen
Mil eigen woningen
I l huurwoningen
gebouwd vóór 1946
gebouwd van 1946 tot medio 1956*)
gebouwd in 1957
gebouwd in 1958
gebouwd in de eerste negen maanden van 1959
volgens gegevens van de algemene woningtelling 1956.