een streven, dat wij met instemming begroeten. Wil men aansluiting zoeken bij de woningbehoef te, dan zal er een grotere belangstelling dienen te worden gewekt voor de exploitatie van goedkope huurwoningen. Hiervoor zullen de exploitanten echter redelijke zekerheid wensen te hebben over de verdere huurpolitiek van de Regering, waarbij zij in het bijzonder geïnteresseerd zullen zijn in een zo spoedig mogelijk bereiken van de even- wichtshuren voor het hele woningbezit. Wij achten het twijfelachtig of het bij de voor gestelde premieregeling gekozen systeem van jaar lijkse bijdragen voor goedkope particuliere huur woningen in de praktijk zal voldoen. Ten opzichte van de bestaande heeft de ontworpen regeling wel een huurverlagend effect, niettemin kan zij zelfs bij de tegenwoordige rentestand niet concur reren met de woningwetwoningen. Nog ernstiger zou de situatie worden indien de rente op de kapi taalmarkt een verdere stijging zou vertonen. In ons vorige verslag wezen wij op het gevaar van de op een kunstmatige situatie gebaseerde overheidsgaranties, die onvoldoend koopkrach- tigen tot aankoop van een eigen woning deden overgaan. Thans stelt de Regering zich voor in plaats van voor toprisico’s gemeentegaranties voor het volle leningbedrag, zijnde maximaal 90 van de stichtingskosten, te doen geven. Het is duidelijk, dat bij dit systeem de selecterende werking, die anders van de kredietverlening uit- Verhouding per 100 gereedgekomen gewone woningen (zonder bedrijf) van eigen-1huurwoningen, gebouwd in opdracht van particulieren. Bron - CB s 10 10 gereedgekomen woningen Mil eigen woningen I l huurwoningen gebouwd vóór 1946 gebouwd van 1946 tot medio 1956*) gebouwd in 1957 gebouwd in 1958 gebouwd in de eerste negen maanden van 1959 volgens gegevens van de algemene woningtelling 1956.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesch-Groningsche Hypotheekbank / FGH Bank | 1959 | | pagina 12