Willen is kunnen
Drie woordjes slechts - ‘willen is kunnen’. Ze verwoorden het verschil dat Friesland Bank
wil en kan maken in een markt die ‘veel van hetzelfde' biedt. Dit verschil begint bij de
medewerkers. Hun geloof in eigen kunnen is daarbij kenmerkend, evenals de ijzeren wil
om hard te werken aan de gezamenlijke missie: maximale klanttevredenheid. Het verschil
zit ook in de klanten die bewust kiezen voor Friesland Bank. Particulier of zakelijk, het zijn
stuk voor stuk ondernemende mensen die niet snel bij de pakken neer zitten. Waar een wil
is, is een weg. Friesland Bank is gefundeerd op dit credo. Plannen maken, doelen stellen,
mouwen opstropen, wilskracht tonen. Het zit onze klanten, onze medewerkers en onze
organisatie in de genen. Die gezamenlijke, bindende factor, wezenlijk voor onze ‘roots’,
ligt besloten in drie kleine woordjes.
Dit Corporate Jaarverslag is primair bedoeld om inzicht te bieden in de belangrijkste
bedrijfsmatige en financiële ontwikkelingen van 2006. Daarnaast willen we trachten tast
baar te maken waar ons motto, ‘willen is kunnen’, voor staat. Om te illustreren waartoe
het leiden kan, zijn we op zoek gegaan naar opmerkelijke verhalen. Dat bleek niet eens zo
moeilijk in een regio waar de mores geldt dat hard werken de snelste weg is om dromen
waar te maken. We spraken met Daniël van der Meulen die aan de Schrans in Leeuwarden
een bijzondere orthodontiepraktijk in het leven riep; met Harry Westers die met
WestCord Hotels één van de grotere hotelketens van Nederland wist op te zetten; met Jan
Tichelaar die Koninklijke Tichelaar in Makkum een tweede jeugd heeft bezorgd en met
Henk Kroes die verder geen introductie behoeft, al weet lang niet iedereen dat hij naast
zijn vele andere functies ook voorzitter is van de Vereniging Friesland Bank.
Hun verhalen, afgedrukt in dit jaarverslag, waarvoor we zeer erkentelijk zijn, kennen een
gelijkluidende strekking, hoe verschillend ze verder ook zijn: als je weet watje wilt, kun je
met een gezonde dosis doorzettingsvermogen buitengewoon veel bereiken.
Ook in het verhaal van Friesland Bank keert het motto veelvuldig terug. In een buitenge
woon dynamisch jaar zijn aansprekende prestaties neergezet. Er is in 2006 een record
winst geboekt van 107 miljoen waar alle bedrijfsonderdelen aan hebben bijgedragen.
Ons nieuwe kantoor in Amsterdam, gevestigd op een attractieve toplocatie, spreekt veel
nieuwe klanten aan, ondernemende mensen die net als de ‘historische klanten’ van Fries
land Bank kiezen voor het verschil. Er is een stevige wissel getrokken op medewerkers en
management om het bijzondere motto van Friesland Bank, ‘willen is kunnen’, binnen en
buiten de organisatie te verankeren. Iedereen die zich voor de gezamenlijke missie van
onze bank inzet, heeft zich in 2006 op bewonderenswaardige wijze betrokken en veer
krachtig getoond. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst die in het teken zal staan
van klant- en adviesgericht bankieren vanuit de menselijke maat.
De Raad van Bestuur van Friesland Bank wenst u veel inspiratie en genoegen toe bij het
lezen van dit Corporate Jaarverslag!