Willen is kunnen Drie woordjes slechts - ‘willen is kunnen’. Ze verwoorden het verschil dat Friesland Bank wil en kan maken in een markt die ‘veel van hetzelfde' biedt. Dit verschil begint bij de medewerkers. Hun geloof in eigen kunnen is daarbij kenmerkend, evenals de ijzeren wil om hard te werken aan de gezamenlijke missie: maximale klanttevredenheid. Het verschil zit ook in de klanten die bewust kiezen voor Friesland Bank. Particulier of zakelijk, het zijn stuk voor stuk ondernemende mensen die niet snel bij de pakken neer zitten. Waar een wil is, is een weg. Friesland Bank is gefundeerd op dit credo. Plannen maken, doelen stellen, mouwen opstropen, wilskracht tonen. Het zit onze klanten, onze medewerkers en onze organisatie in de genen. Die gezamenlijke, bindende factor, wezenlijk voor onze ‘roots’, ligt besloten in drie kleine woordjes. Dit Corporate Jaarverslag is primair bedoeld om inzicht te bieden in de belangrijkste bedrijfsmatige en financiële ontwikkelingen van 2006. Daarnaast willen we trachten tast baar te maken waar ons motto, ‘willen is kunnen’, voor staat. Om te illustreren waartoe het leiden kan, zijn we op zoek gegaan naar opmerkelijke verhalen. Dat bleek niet eens zo moeilijk in een regio waar de mores geldt dat hard werken de snelste weg is om dromen waar te maken. We spraken met Daniël van der Meulen die aan de Schrans in Leeuwarden een bijzondere orthodontiepraktijk in het leven riep; met Harry Westers die met WestCord Hotels één van de grotere hotelketens van Nederland wist op te zetten; met Jan Tichelaar die Koninklijke Tichelaar in Makkum een tweede jeugd heeft bezorgd en met Henk Kroes die verder geen introductie behoeft, al weet lang niet iedereen dat hij naast zijn vele andere functies ook voorzitter is van de Vereniging Friesland Bank. Hun verhalen, afgedrukt in dit jaarverslag, waarvoor we zeer erkentelijk zijn, kennen een gelijkluidende strekking, hoe verschillend ze verder ook zijn: als je weet watje wilt, kun je met een gezonde dosis doorzettingsvermogen buitengewoon veel bereiken. Ook in het verhaal van Friesland Bank keert het motto veelvuldig terug. In een buitenge woon dynamisch jaar zijn aansprekende prestaties neergezet. Er is in 2006 een record winst geboekt van 107 miljoen waar alle bedrijfsonderdelen aan hebben bijgedragen. Ons nieuwe kantoor in Amsterdam, gevestigd op een attractieve toplocatie, spreekt veel nieuwe klanten aan, ondernemende mensen die net als de ‘historische klanten’ van Fries land Bank kiezen voor het verschil. Er is een stevige wissel getrokken op medewerkers en management om het bijzondere motto van Friesland Bank, ‘willen is kunnen’, binnen en buiten de organisatie te verankeren. Iedereen die zich voor de gezamenlijke missie van onze bank inzet, heeft zich in 2006 op bewonderenswaardige wijze betrokken en veer krachtig getoond. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst die in het teken zal staan van klant- en adviesgericht bankieren vanuit de menselijke maat. De Raad van Bestuur van Friesland Bank wenst u veel inspiratie en genoegen toe bij het lezen van dit Corporate Jaarverslag!

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 9