Klanttevredenheid In 2006 hebben wij ieder kwartaal de tevredenheid van onze klanten gemeten. Een van de uitkomsten van deze onderzoeken is dat klanten ons als een betrouwbare partner ervaren die afspraken goed nakomt. Wij zien dit ook terug in een groeiend aantal klanten dat aangeeft dat Friesland Bank de belangrijkste bank is waar zaken mee wordt gedaan. Daarnaast zijn wij trots op het hoge cijfer dat klanten hebben toegekend aan de service die onze medewerkers verlenen. Voor een persoonlijke en relatiegerichte bank, die een maximale klanttevredenheid nastreeft, is dit een belangrijk gegeven. Het klanttevreden- heidsonderzoek geeft ons tegelijk waardevolle informatie om onderdelen van onze dienstverlening beter te laten aansluiten bij de wensen van de consument. De verdere verhoging van de klanttevredenheid blijft in onze organisatie overigens de centrale doelstelling. Het vormt immers de basis voor een gezond bedrijf in de toekomst. Ontwikkeling Bankbedrijf Particulier Bedrijf De hypothekenmarkt werd het afgelopen jaar gekenmerkt door een verhoogde concurrentie en een verdere druk op de hypotheektarieven. Deze marktveranderingen zijn geen tijdelijk verschijnsel. Een transparantere markt door onder meer uitge breide informatieverschaffing via internet voor consumenten en daarnaast de toetreding van (buitenlandse) spelers met een afwijkende kostenstructuur zijn blijvende factoren. De bank heeft er voor gekozen niet altijd mee te gaan in de op sommige momenten extreme prijzenslag en accepteert daarmee een iets lagere groei van de particuliere kredietportefeuille, die in 2006 desondanks is gestegen met netto 322 miljoen tot 4,5 mil jard. In het licht van de bovengeschetste ontwikkelingen een bevredigende uitkomst. Door de stijging van de geldmarktrente het afgelopen jaar was er een toenemende belangstelling voor hypotheken met een langere vaste rentetermijn. Ruim 80% van de afzet kent een rentetermijn van vijfjaar en langer. In 2005 was dat nog 60%. In 2006 was er weer meer belangstelling voor sparen, mede ingegeven door internetbankieren. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld tot 23.000. Door de attrac tieve rente op de Internetspaarrekening en het succes van overige spaarvormen, waaronder ‘het product van de maand november’ KlimSpaardeposito (de Financiële Telegraaf) was er een forse instroom van nieuwe middelen, en nam de post Spaargelden met 109 miljoen toe tot 2,1 miljard. Het effectenbedrijf heeft in 2006 kunnen profiteren van de positieve sentimenten op de beurzen. De baten uit het effectenbedrijf namen met 12% toe tot 8 miljoen. Deze groei is mede een gevolg van de actieve houding van onze adviseurs die de relaties begeleiden met transacties in indivi duele aandelen, obligaties, opties etc. Daarnaast is Friesland Bank actief in het adviseren van beleggingsfondsen van derden, waarbij we onze relaties de meest passende producten aan bieden van verschillende financiële specialisten. Deze open architectuur van producten maakt dat onze adviseurs een objectieve keuze kunnen maken die optimaal aansluit bij de wensen van onze beleggende relaties. Deze aanpak heeft zich dan ook vertaald in een substantiële groei van het aantal beleggende relaties. In het eerste halfjaar van 2006 is invulling gegeven aan een aangepast beleggingsproces voor het Friesland Bank Aandelen Fonds. Hiermee positioneert het aandelenfonds zich als een hoog-dividend aandelenfonds. De bank heeft er alle vertrouwen in dat deze gewijzigde strategie goed aanslaat bij de zittende en nieuwe beleggers in dit fonds. Nu al is merkbaar dat de instroom in dit fonds als gevolg van de goede resultaten toe neemt. De centraal opererende tradingdesk, die vanuit Leeuwarden de actievere belegger adviseert, maakte eveneens een verdere positieve ontwikkeling door. In het najaar van 2006 is een intentie tot samenwerking over eengekomen tussen BinckBank en Friesland Bank. Deze voor genomen samenwerking moet in 2007 leiden tot een voor onze bank geheel nieuw beleggingsplatform. De bank is er van over tuigd dat relaties merkbaar beter geadviseerd en geïnformeerd worden over hun beleggingen en effectenportefeuille. In 2006 hebben wij onze assurantiebedrijven Friesland Bank Assurantiën en Aecum gebundeld om daarmee de commerciële slagkracht te verhogen. Belangrijk daarbij was een betere 11 RAAD VAN BESTUUR

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 79