“Ik heb als enige orthodontist mijn handen er vol aan om iedereen zo goed mogelijk te behandelen. Ik probeer in een zo efficiënt mogelijke setting, met een zo efficiënt moge lijke behandeling zo goed mogelijke resultaten te krijgen. De essentie daarbij is datje moet zorgen voor een optimale logistiek. Dat is belangrijk voor de klant: die hoeft hier minder vaak te komen en krijgt minder vaak een rekening. En voor mij betekent het dat ik meer patiënten kan behandelen en de wachtlijst kan beperken.” Ondernemer Behalve dat hij orthodontist is, is hij ook ondernemer. Wat is daar aantrekkelijk aan? “Het is zeer uitdagend om zelfstandig de beslissingen te kunnen nemen die je denkt dat er nodig zijn. Eigenlijk heb ik gewoon een winkel in beugels. Ik heb in het bedrijf en in het pand voor anderhalf miljoen euro geïnvesteerd en het leuke is dat je daar zelf voor verant woordelijk bent en het kunt doen zoals je zelf denkt dat het het beste is. En ook is het prachtig om te zorgen voor een prettige en aantrekkelijke werksfeer voor de medewer kers. Er zijn hier veertien orthodontieassistenten, waarvan sommigen hier al vijfentwintig jaar werken. Zonder dit team ben ik nergens.” Nu de Orthodontiepraktijk Leeuwarden perfect op de rails staat, en is uitgegroeid tot één van de grotere praktijken van Nederland, zou de uitdaging misschien wat weg kunnen ebben. “Maar dat is zeker niet zo,” betoogt Van der Meulen. “Elke nieuwe klant betekent weer een nieuwe uitdaging.” En samen met een collega orthodontist denkt hij na over het instandhouden van voldoende orthodontistische zorg in Friesland. “Ook het dagelijkse werk blijft een kwestie van keihard doorzetten. Het opstarten van een behandeling is de kunst niet, wel het tot een goed einde brengen. Dat geldt ook voor iedere individuele patiënt; pas als deze goed is behandeld, kan hij weg en komt er een plek vrij voor een nieuwe patiënt. Ik zie de behandeling van mijn patiënten als een logistieke puzzel. Als ik iemand die hier komt voor de eerste keer zie en kijk naar het gebit, dan begint zich voor mijn geest als het ware meteen al een film te ontrollen, waarin ik zie hoe het gebit zich in de toekomst gaat ontwikkelen en welke beugels daar in welke volgorde voor nodig zijn. Zowel naar de patiënten toe, als in mijn praktijk blijft er nog zeer veel uitdaging over. Ik heb nog erg veel plezier in dit dankbare werk: For ever and ever endeavour!" INTERVIEW DANIËL VAN DER MEULEN

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 45