hebben. En dat willen we uitdragen als bedrijf. Dat is misschien ook wel een beetje missiewerk.” De koerswijziging leidde er niet toe dat Jan Tichelaar het oude bekende Makkumer aardewerk de deur uit heeft gedaan. Maar wel zijn er nu twee bedrijfsonderdelen. Enerzijds de productie van de bekende consumentenproducten van porselein en aarde werk. Dit maakte vroeger 80% van de omzet uit, en nu nog maar minder dan de helft. Bij het andere bedrijfsonderdeel biedt Tichelaar haar keramische kennis aan andere professionals aan, vooral architecten. “Wij leveren hen oplossingen in keramiek naar hun specifieke wensen, op maat dus.” Traditie en innovatie Architecten uit de hele wereld weten de weg naar Makkum al te vinden. Zo is er in New York een architectonisch juweeltje in de maak: het Museum of Art and Design, bij Central Park, van Allied Works Architects. De gevelbekleding is in Makkum gemaakt. Ook Italiaanse top-architecten gebruiken keramiek uit Makkum, bijvoorbeeld in zwem baden. “Het bedrijf is uit het dal geklommen en staat nu waar ik vind dat het hoort te staan. In acht jaar tijd heeft het een volledige transformatie ondergaan, van de parel van de Friese kunstnijverheid tot een ander bedrijf. Tegenwoordig gaan traditie en innovatie bij ons hand in hand.” “Voor de komende jaren zou de organisatie nog kunnen verbeteren. Het bedrijf moet groeien, en we zijn bezig met de bouw van een nieuwe fabriek. In elk geval blijf ik er zelf bij betrokken. Naast architecten werken we nu ook voor modeontwerpers en product ontwerpers. Het is een groot feest om voor zulke creatieve mensen te mogen werken. En je kunt je brood er ook nog mee verdienen. Wat wil je nog meer!.” INTERVIEW JAN TICHELAAR

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 37