maken dat mensen verwachten. Het moet juist verfrissend zijn, vernieuwend, wat wij te
bieden hebben. Daarbij moet het ambachtelijke van ons vak behouden blijven.”
Het was dan ook vooral een kwestie van intuïtie dat Tichelaar besloot de productie meer
te richten op de markt van architectuur en vormgeving. “We zijn ons gaan presenteren op
een internationaal, exclusief platform, in Italië, New York en de wereld van de architectuur
en zelfs van de mode. Het gaat om producten met een hoge toegevoegde culturele
waarde.”
Eigenlijk zijn het nichemarkten waar Tichelaar zich meer op wilde richten. Enerzijds de
liefhebbers van traditionele en oorspronkelijke producten, gemaakt vol vakmanschap.
Het betreft misschien 0,1 procent van de markt. En anderzijds juist mensen die op zoek
zijn naar vernieuwende producten en materialen, ook van hoogwaardige kwaliteit. Ook dit
is misschien 0,1 procent van de markt, maar dan aan de andere kant van het spectrum.
Liefde voor het vak
“Wat wij bieden is ons vakmanschap. De ziel van het bedrijf. Je koopt hier ook liefde voor
het vak en zorgvuldigheid. Er zijn, zo blijkt wel, zeker mensen genoeg die daar oog voor
FRIESLAND BANK 2006