bedrijfsvoering kunnen toepassen. Ik denk daarbij met name aan de personeelslasten en
inkoopkosten. Ook de locatie moet ons het gevoel geven dat wij het bedrijf beter in de
markt kunnen zetten.” Tegenwoordig hoeft Harry Westers niet meer zelf te zoeken: hij
krijgt steeds vaker bedrijven aangeboden.
Opvallend is dat vijf van de tien hotels op enigerlei wijze zijn verbonden met het Golden
Tulip Concern. Zoals het Golden Tulip Seeduyn op Vlieland, Golden Tulip Schylge op Ter
schelling, Golden Tulip resort Boschrijck op Terschelling, Golden Tulip Inn Amsterdam Art
en het Golden Tulip Resort Noordsee. “Dat komt omdat wij een samenwerkingsovereen
komst zijn aangegaan. Voor de ‘branding’ is dat denk ik een belangrijke zaak. Zeker in
Amsterdam, want voor buitenlandse toeristen geeft het een vertrouwde klank wanneer ze
in een Golden Tulip-formule zitten.”
jonge en gedreven managers
“Wat voor onze huidige organisatie van zeer groot belang is, is dat we een jong, gedreven
en dynamisch managementteam hebben. Alleen ben je niets, je moet goede managers
hebben. De meesten van onze managers komen uit eigen kweek. Daardoor kunnen we ze
vormen tot de managers zoals wij ze wensen. Zij moeten ons het gevoel geven dat zij het
zelfde uitdragen als wij. Dat wil zeggen: gastvrijheid, efficiency, aanwezig zijn op de werk
vloer en een goede gastheer/-vrouw zijn voor onze gasten. Met de managers heb ik regel
matig overleg en hou ik in de gaten hoe de zaken ervoor staan. Je kunt een hotel niet
vanaf je kantoor aansturen. Ik kan onmogelijk met alle vijfhonderd medewerkers goed
contact hebben, en daarom is overleg met de managers cruciaal.”
Harry Westers vindt dat het voor een horeca-ondernemer van groot belang is om een
goed product te hebben. “Onze zaken moeten er goed uit zien, de gasten moeten tevre
den zijn. Het product moet van deze tijd zijn, je moet je gasten wat te bieden hebben.
Je moet proberen om de beste te zijn en altijd bedenken dat het beter kan.”
Harry Westers, een selfmade man die een vermogen heeft opgebouwd in de horeca. Waar
om gaat hij niet lekker rentenieren of zich storten op de golfsport? “Nee, ik moet er niet
aan denken. Werken is altijd mijn grote hobby geweest, en waarom zou je stoppen met je
hobby? Ik heb nog steeds een belangrijke drive. Mijn ideaalbeeld is dat onze zaak in de
familie blijft. Ik heb vier zonen, waarvan er inmiddels twee in het bedrijf werken. De oud
ste zoon in Amsterdam, de tweede runt ‘De Wadden’ op Vlieland. Het lijkt me prachtig
wanneer zij er later mee verder kunnen gaan, als vader geeft je dat een goed gevoel.” En
voor de kortere termijn is de ambitie ook nog groot. WestCord Hotels stond met een jaar
omzet van 40 miljoen euro in 2006 op de 39ste plaats van de Nederlandse horeca top
honderd van Misset. Die lijst wordt aangevoerd door Van der Valk, McDonalds en Golden
Tulip. Met de ambitie van Harry Westers en zijn vele plannen zal de groep straks zeker een
aantal treden hoger zijn geklommen.
INTERVIEW HARRY WESTERS