“In 2007 gaan onze klanten beslist merken dat zich een nieuw elan van onze bank- organisatie heeft meester gemaakt.” “Ambitieuze doelen formu leren en een beroep doen op collegiale interactie draagt zichtbaar bij aan het werk- plezier." wordt momenteel gemaakt. De omvangrijke transitie is weliswaar nog niet afgerond, maar de veerkracht die in 2006 is getoond, geeft alle vertrouwen voor een gezonde toekomst. In 2007 gaan onze klanten beslist merken dat een nieuw elan zich van Friesland Bank heeft meester gemaakt. Met name de cruciale verandering in accountmanagement zal op korte termijn merkbaar zijn. Doordat we werken met vaste tandems van in- en externe accountmanagers, kan er aanzienlijk meer tijd voor klanten worden vrijgemaakt. Dat is essentieel. Voor een bank die inzet op de adviesfunctie binnen duurzame klantrelaties, is aandacht het bepalende bindmiddel.” Zoals de personele organisatie het afgelopen boekjaar de nodige vitamines toegediend heeft gekregen, zo zijn in 2006 de systemen en processen die bij de bancaire dienstverle ning onmisbaar zijn, grondig op hun efficiency getoetst en op tal van onderdelen aange past. Medewerkers en management hebben geparticipeerd in uiteenlopende Business Process Redesign programma’s met betrekking tot onder meer hypotheken, fiatterings- procedures, effecten en assurantiën. Hierbij zijn zeer concrete doelen gesteld, meet momenten ingebouwd en tijdslijnen vastgelegd waarbinnen de gewenste efficiency verbeteringen gerealiseerd dienden te zijn. “Gebleken is,” zegt Eugénie Krijnsen, “dat het formuleren van targets en de intentie om gebruik te maken van eikaars kwaliteiten het werkplezier aanzienlijk verhoogt. De prestaties met betrekking tot procesverbetering leveren het onomstotelijke bewijs voor ons motto ‘willen is kunnen’.” Overigens wijst Krijnsen erop dat proces- en systeemverbetering een aandachtsveld is met een ‘open einde’. In 2006 zijn veel urgente trajecten afgelegd, in 2007 en daaropvolgend zullen er nog vele volgen. “Optimale aandacht is en blijft vereist voor onze automatiserings systemen. We hebben in 2006 een nieuwe IT-strategie geformuleerd, die in 2007 geïmplementeerd zal worden.” Trots op financiële resultaten In een buitengewoon dynamisch jaar waarin Friesland Bank kosten noch moeite heeft gespaard om haar organisatie in te richten naar de geest van de nieuwe strategie, waarin optimalisering van de klanttevredenheid centraal staat, is er ook ‘gewoon’ geld verdiend. In een uitermate competitief marktklimaat, waarin de marges nog verder dan in 2005 onder druk kwamen te staan, is zelfs een recordwinst gerealiseerd van ruim 107 miljoen. Anne Vlaskamp, als lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor onder meer het financieel beleid: “Zeker in het licht van de transitie en de extra energie die een over gangsperiode altijd vergt, getuigen de winstcijfers van een opmerkelijke prestatie. Natuurlijk heeft het economisch tij meegezeten en hebben we daarvan geprofiteerd. Tegenover de aantrekkende economie hebben in 2006 echter ook factoren gestaan die de rendementen op negatieve wijze hebben beïnvloed. Ik denk aan de vlakke rentecurve, de margedruk op de hypotheken en de investeringen die noodzakelijk zijn als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving als Basel II en WID. Daarom mogen we buitengewoon trots zijn op de behaalde resultaten. Ze geven aan dat we erin geslaagd zijn onze activiteiten in de voor ons belangrijke markten opnieuw uit te breiden en onze balans te versterken.” Bankbedrijf creëert nieuwe kansen Friesland Bank heeft haar activiteiten op de markt voor particulieren zien toenemen. Ondanks de hevige concurrentie groeide de hypothekenportefeuille, waarbij de belang stelling in 2006 vooral uitging naar hypotheken met een langere vaste rentetermijn. Spaarders wisten zich aangesproken door een bijzonder actietarief, gerelateerd aan inter net. Daarnaast werd het Friesland Bank KlimSpaardeposito door de Financiële Telegraaf uitgeroepen tot ‘spaarproduct van de maand’, wat resulteerde in nieuwe klandizie. De afzet van verzekeringsproducten op de particuliere markt was stabiel. Een herschikking binnen het assurantiebedrijf, die heeft geresulteerd in de tandem Friesland Bank Assura- RAAD VAN BESTUUR

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 19