Flexibiliteit en mobiliteit
“We hebben onze mensen
uitgedaagd om zekerheden
overboord te zetten en sterk
geappelleerd aan ons motto
‘willen is kunnen’.”
Binnen de ambitieuze transitie die in 2006 is ingezet en binnen het Friese kantorennet
werk onder de naam ‘Operatie Overstag’ voor een belangrijk deel is volbracht, heeft de
‘menselijke factor’ uiteraard een rol van doorslaggevende betekenis gespeeld. Om de
klantwaarde te optimaliseren, zijn kerncompetenties benoemd en is de personele organi
satie hierop doorgelicht. Vervolgens is een herbenoemingsprocedure gestart, waarin
letterlijk alle medewerkers en leidinggevenden van het Friese kantorennetwerk zijn mee
genomen. Er is een ondubbelzinnig beroep gedaan op hun flexibiliteit en mobiliteit.
Bestuursvoorzitter Willem Cramer: “Het herbenoemingstraject heeft een stevige wissel
getrokken op de personele organisatie en dikwijls ook op de werkbeleving van individuele
medewerkers, maar de continuïteit van de operationele processen is geen moment in het
geding geweest. Wij hebben buitengewoon veel gevraagd van onze medewerkers en sterk
geappelleerd aan ons motto, ‘willen is kunnen’. Wij hebben onze mensen geprikkeld om
hun zekerheden overboord te zetten en te focussen op de kansen die veranderingen met
zich meebrengen. Medewerkers met indrukwekkende dienstverbanden is letterlijk ver
zocht opnieuw te solliciteren. Daarbij heeft men zich buitengewoon loyaal getoond.
Ondanks persoonlijke zorgen bleef het klantbelang prevaleren. Dit getuigt van een bijzon
dere emotionele band met Friesland Bank als werkgever en met de gezamenlijke missie
die we ons gesteld hebben. Daar mogen we trots op zijn.”
Teamgeest als succesfactor
Om ‘Operatie Overstag’ tot een succes te maken, is eind 2005 een fulltime change mana
ger aangesteld in de persoon van Eugénie Krijnsen die begin 2007 is verzocht toe te tre
den tot de Raad van Bestuur van Friesland Bank. Zij zegt hierover: “Het is een geweldige
uitdaging om vanuit deze nieuwe positie bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van
een buitengewone organisatie als Friesland Bank. Naast mijn vakmatige inbreng, die zich
zal toespitsen op informatiemanagement, business solutions en operations, wil ik een
inspiratiebron zijn waar het gaat om succesfactoren als veranderingsgezindheid, persoon
lijk ondernemerschap en vooral teamgeest. ‘Willen is kunnen’, dat onderschrijf ik van
harte, onder toevoeging van mijn persoonlijke beleving dat het bereiken van doelen de
grootste voldoening geeft als je er samen de schouders onder zet. Het besef dat we veran
deringsgezind moeten zijn om verzekerd te zijn van werk begint te wortelen. In korte tijd
is er een nieuwe cultuur ontstaan, waarin samenwerking vanuit de eigen verantwoorde
lijkheid in de praktijk wordt gebracht. Ik beschouw die collegiale interactie als sleutel
factor om de ondernemende en klantgerichte bank te kunnen zijn, die Friesland Bank
wenst te zijn. Nu medewerkers op basis van aantoonbare competenties en ambities op
alle beschikbare functies benoemd zijn, kunnen we onze koers van verdere professionali
sering voortzetten. Met trainingen en gerichte opleidingstrajecten stellen we manage
ment en medewerkers in staat om zich permanent te verbeteren in het licht van de klant
gerichte adviesfunctie die we als bank willen vervullen in een omgeving die continu aan
veranderingen onderhevig is.”
Aandacht, hét bindmiddel
Eugénie Krijnsen: “In zeer korte tijd is een transitie uitgevoerd met een enorme impact.
Ook de ondernemingsraad verdient in dit verband alle lof. Er is kritisch meegedacht, van
uit een positieve, opbouwende grondhouding. Zonder zich te compromitteren, hebben
OR-leden op volle toeren meegedraaid in tal van werkgroepen. De personele organisatie is
ervan doordrongen dat blijvende flexibiliteit geboden is om continu te kunnen anticiperen
op de veranderende omgeving. In 2007 wordt de basis die we hiervoor hebben gelegd ver
der uitgewerkt en zullen we ook de ondersteunende activiteiten van het hoofdkantoor
verder afstemmen op de nieuwe strategie. De blauwdruk voor deze ‘Operatie Koepel’
FRIESLAND BANK 2006