Flexibiliteit en mobiliteit “We hebben onze mensen uitgedaagd om zekerheden overboord te zetten en sterk geappelleerd aan ons motto ‘willen is kunnen’.” Binnen de ambitieuze transitie die in 2006 is ingezet en binnen het Friese kantorennet werk onder de naam ‘Operatie Overstag’ voor een belangrijk deel is volbracht, heeft de ‘menselijke factor’ uiteraard een rol van doorslaggevende betekenis gespeeld. Om de klantwaarde te optimaliseren, zijn kerncompetenties benoemd en is de personele organi satie hierop doorgelicht. Vervolgens is een herbenoemingsprocedure gestart, waarin letterlijk alle medewerkers en leidinggevenden van het Friese kantorennetwerk zijn mee genomen. Er is een ondubbelzinnig beroep gedaan op hun flexibiliteit en mobiliteit. Bestuursvoorzitter Willem Cramer: “Het herbenoemingstraject heeft een stevige wissel getrokken op de personele organisatie en dikwijls ook op de werkbeleving van individuele medewerkers, maar de continuïteit van de operationele processen is geen moment in het geding geweest. Wij hebben buitengewoon veel gevraagd van onze medewerkers en sterk geappelleerd aan ons motto, ‘willen is kunnen’. Wij hebben onze mensen geprikkeld om hun zekerheden overboord te zetten en te focussen op de kansen die veranderingen met zich meebrengen. Medewerkers met indrukwekkende dienstverbanden is letterlijk ver zocht opnieuw te solliciteren. Daarbij heeft men zich buitengewoon loyaal getoond. Ondanks persoonlijke zorgen bleef het klantbelang prevaleren. Dit getuigt van een bijzon dere emotionele band met Friesland Bank als werkgever en met de gezamenlijke missie die we ons gesteld hebben. Daar mogen we trots op zijn.” Teamgeest als succesfactor Om ‘Operatie Overstag’ tot een succes te maken, is eind 2005 een fulltime change mana ger aangesteld in de persoon van Eugénie Krijnsen die begin 2007 is verzocht toe te tre den tot de Raad van Bestuur van Friesland Bank. Zij zegt hierover: “Het is een geweldige uitdaging om vanuit deze nieuwe positie bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van een buitengewone organisatie als Friesland Bank. Naast mijn vakmatige inbreng, die zich zal toespitsen op informatiemanagement, business solutions en operations, wil ik een inspiratiebron zijn waar het gaat om succesfactoren als veranderingsgezindheid, persoon lijk ondernemerschap en vooral teamgeest. ‘Willen is kunnen’, dat onderschrijf ik van harte, onder toevoeging van mijn persoonlijke beleving dat het bereiken van doelen de grootste voldoening geeft als je er samen de schouders onder zet. Het besef dat we veran deringsgezind moeten zijn om verzekerd te zijn van werk begint te wortelen. In korte tijd is er een nieuwe cultuur ontstaan, waarin samenwerking vanuit de eigen verantwoorde lijkheid in de praktijk wordt gebracht. Ik beschouw die collegiale interactie als sleutel factor om de ondernemende en klantgerichte bank te kunnen zijn, die Friesland Bank wenst te zijn. Nu medewerkers op basis van aantoonbare competenties en ambities op alle beschikbare functies benoemd zijn, kunnen we onze koers van verdere professionali sering voortzetten. Met trainingen en gerichte opleidingstrajecten stellen we manage ment en medewerkers in staat om zich permanent te verbeteren in het licht van de klant gerichte adviesfunctie die we als bank willen vervullen in een omgeving die continu aan veranderingen onderhevig is.” Aandacht, hét bindmiddel Eugénie Krijnsen: “In zeer korte tijd is een transitie uitgevoerd met een enorme impact. Ook de ondernemingsraad verdient in dit verband alle lof. Er is kritisch meegedacht, van uit een positieve, opbouwende grondhouding. Zonder zich te compromitteren, hebben OR-leden op volle toeren meegedraaid in tal van werkgroepen. De personele organisatie is ervan doordrongen dat blijvende flexibiliteit geboden is om continu te kunnen anticiperen op de veranderende omgeving. In 2007 wordt de basis die we hiervoor hebben gelegd ver der uitgewerkt en zullen we ook de ondersteunende activiteiten van het hoofdkantoor verder afstemmen op de nieuwe strategie. De blauwdruk voor deze ‘Operatie Koepel’ FRIESLAND BANK 2006

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Friesland Bank | 2006 | | pagina 18