Raad van Bestuur Friesland Bank
v.l.n.r. Anne Vlaskamp, Eugénie Krijnsen,
Willem Cramer (voorzitter)t Teun Branbergen.
“Friesland Bank zal nooit een
prijsvechter zijn. We kijken
liever naar toegevoegde
waarde tegen realistische
tarieven.”
Ondernemers zetten ons merk op hun briefpapier om zich te onderscheiden. Als we daar
verder op weten in te spreien en in staat blijven om onze kantoren professioneel te bezet
ten, dan voorzie ik continuering van de groei die zich in 2006 duidelijk heeft ingezet.”
“Friesland Bank is door haar compactheid, transparantie en ondernemerselan bij uitstek in
staat om concurrerende financieringsconcepten aan te reiken, bijvoorbeeld bij bedrijfsop
volgingen en specifieke liquiditeitsvraagstukken,” aldus Teun Branbergen. De unieke erva
ring in corporate finance is hierbij dikwijls van grote waarde. “Mensen zonder uitgespro
ken historische band met Friesland overtuigen we van onze kwaliteiten door verrassende
en vernieuwende oplossingen aan te reiken.” Branbergen wijst hierbij op innovatieve kre
dietfaciliteiten zoals Friesland Bank in samenwerking met corporate finance specialisten
heeft weten te ontwikkelen voor een aantal aansprekende klanten.
Compact netwerk, nieuwe wegen
Bij Friesland Bank is de focus gericht op duurzaamheid in de klantrelatie, ondernemer
schap en advisering. Willem Cramer: “We zullen geen prijsvechter zijn, maar in het huidige
competitieve klimaat wel scherp kijken naar een realistische prijsstelling. Ons onderschei
dend vermogen ligt vooral in ons inlevingsvermogen, in de kennis die wij hebben van onze
klanten. Dét is de hoofdvoorwaarde voor een maatadvies. Daarbij zullen we marktontwik
kelingen op de voet volgen en samenwerkingsverbanden smeden als we menen dat onze
klanten daar voordeel van ondervinden. Ik denk aan de overeenkomst die we in 2006
gesloten hebben met BinckBank, waardoor we onze klanten in 2007 via internet een volle
dig nieuw beleggingspiatform kunnen aanbieden. Doordat Friesland Bank een wendbare
organisatie is, zijn we juist voor vernieuwende nichespelers op de financiële markten een
aantrekkelijke partner.”
Kenniscentra, regiovestigingen en buurtbanken
Binnen de provinciegrenzen wil Friesland Bank acteren als ‘algemene bank’ met een uitge
balanceerde mix van producten en diensten, aangevuld met een aantal bijzondere specia
lismen als private bank’ng, corporate banking en specifieke services voor de agrarische
sector en het segment ‘watergebonden recreatie’. In 2006 is voortvarend gewerkt aan de
herinrichting van het Friese kantorennetwerk. Hierin staan vier regiovestigingen centraal
(Leeuwarden, Heerenveen, Drachten en Sneek). In deze vestigingen is alle expertise met
betrekking tot het complete dienstverleningspakket en de eerder genoemde specialismen
gebundeld. Aanvullend verloopt de algemene dienstverlening via een compact netwerk
van laagdrempelige ‘buurtbanken'. Daarnaast heeft Friesland Bank in 2006 een Field Force
in het leven geroepen (regionaal aangestuurde financieel adviseurs die bij de klant aan
huis komen) en wordt de multichannel distributie (geldautomaten, het Service Center,
internet, Bankbus en dergelijke) geoptimaliseerd. De nadruk binnen dit compacte, veelzij
dige netwerk ligt op kwalitatieve advisering vanuit het volledige producten- en diensten
aanbod, met inbegrip van assurantie- en pensioenproducten, gericht op zowel de particu
liere als de zakelijke markt.
Per eind 2006 bestond het Friese netwerk uit circa 30 vestigingen. Een beperkt aantal
hiervan wordt in 2007 gesloten. Teun Branbergen zegt hierover: “We kiezen weloverwo
gen voor een nieuwe vorm van klantbenadering, waarbij ons accountmanagement meer
initiatief neemt tot klantcontact. Eerste proeven met contactinitiatieven vanuit ons
Service Center, uitgevoerd in 2006, zijn voortreffelijk verlopen. Klanten hebben zich ver
rast getoond en de nieuwe, pro-actieve wijze van marktbenadering op prijs gesteld. Een
logische consequentie van de nieuwe werkwijze is dat we ons fysieke kantorennetwerk
enigszins zullen afslanken. De genoemde alternatieve contactkanalen zullen immers ruim
voorzien in de behoefte.”
13
RAAD VAN BESTUUR